Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga Ã¥r har era luftvärmepumpar varit i drift?  (läst 12069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
och hur många år kan man förvänta sig att en luftvärmepump skall fungera innan det är dags för utbyte?
Efter fyra år hade min lvpump tjänat in investeringen. Fortsätter den att leverera tills den blir åtta år så har den tjänat in till en ny värmepump och på sikt blir det ju en riktigt lönsam investering.

Min egen Panasonic E9EKB har varit i drift i drygt 6 år nu.

Fel som åtgärdats: Strax innan vpumpen fyllde tre år hade jag börjat höra ett svagt missljud från innerdelens fläktmotor.
Fick ny fläktmotor med keramiskt lager (garantijobb) tack vare någon hjälpsam här på forumet som informerade om att Panasonic bytte motor om maskinen inte var äldre än tre år.

Ni som haft lvpumpar riktigt länge skriv och berätta om era erfarenheter. Någon som haft en felfri lvpump i mer än 8 - 10 år???



Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2012, 19:53:12 »
Min är 8,5 år nu.
Fläkt byttes på garanti efter 2 år har jag för mig
Kretskort troligen pga åska efter 4 år om jag minns rätt.

Den börjar nog bli sämre nu men det beror nog på mycket damm i lamellerna också.

Jag hade från början räknat med ca 10år så den tidpunkten börjar närma sig, går den sönder blir det en ny.

Jag har sparat ca 60000:- på elen och jag tror jag betalade 25000:- för den. Utbyte till en liknande kostar idag bara 16000:-

Utloggad MB1965

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ve
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2012, 12:10:19 »
Min gamla panasonic gick  knappt 10 Ã¥r. Den sparade ca 8000 kWh per Ã¥r. Garantibyte pÃ¥ fläktmotor. Pris 9900 exkl moms, monterad för 4300 med moms, bidrag för delkonvertering 7000 eller 7500. SÃ¥ nettobesparing sisÃ¥där 71000.
--------
Huset  byggt 69: 183kvm 1,5planshus. Panasonic VE9 heatcharge
Stugan: 75 kvm, Electrolux ...

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2012, 13:09:01 »
Min gamle RAS 13 ga jeg 6 Ã¥r . Fikk en feil pÃ¥ den som ville gitt reparasjonskostnad pÃ¥ ca. 1000-3000 kroner . Valgte Ã¥ heller legge pengene i ny og bedre pumpe med 5 Ã¥rs garanti  ;) . Fikk forut byttet viftemotor pÃ¥ garanti uten kostnad , to ganger . Men gamle RAS hadde uansett betalt seg selv pÃ¥ tre Ã¥r . Slik sett er valget enkelt . Reparasjon etter utgÃ¥tt garanti som koster mer enn tusen kroner tror jeg er lurt Ã¥ unngÃ¥ . Legg heller pengene i ny   tummenupp . Stadig bedre varmepumper med bedre virkningsgrad Ã¥ klarer kaldere temperaturer . AltsÃ¥ : Nyere pumpe betaler seg selv raskere  , enn "gamle" betaler reparasjonen . Da har du fortsatt gammel pumpe uten garanti   :'(     ;) . Bruker pumpa for det den er verdt . Ser ikke poenget i Ã¥ fÃ¥ ut mest mulig Ã¥r for Ã¥ "spare" pumpa  :P
Da jeg kjøpte gamle RAS sa jeg at jeg var fornøyd om den holdt i 6-8 Ã¥r . Tror det er vanlig levetid for ei pumpe som "brukes"  ^-^ .
Raptus
« Senast ändrad: 27 oktober 2012, 13:11:37 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2012, 16:28:49 »
IVT Optima 700 i 10 Ã¥r. Egen montering. Ett enda servicebesök efter 5-6 Ã¥r pga trasig hetgasgivare. Den är mycket stryktÃ¥lig, körde t.ex. med för klena rör i 3 Ã¥r vilket gav  :dt: 14! De wireomspunna slangar jag monterade pÃ¥ var sida om cirkpumpen var endast kapillärstora inuti efter nÃ¥gra Ã¥r. Gav inte mycket värme förstÃ¥s. Pumpen klagade inte utöver den löste ut lite dÃ¥ och dÃ¥. Den kör i skrivande stund, men jag funderar att byte till en som ger bättre värme i frostgrader. 
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2012, 16:58:42 »
Tror en av mina suttit sen 2005, dvs 7 år. Men jag vet inte säkert eftersom den fanns när jag flyttade in och har inga kvitton eller liknande. Men jag tror det är Varmt och Skönt som monterat den, man kanske kan fråga dom?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2012, 21:16:22 »
 Da jeg kjøpte gamle RAS sa jeg at jeg var fornøyd om den holdt i 6-8 Ã¥r . Tror det er vanlig levetid for ei pumpe som "brukes"   .
Raptus

Utan att vet sÃ¥ tror jag som du att en ganska normal driftstid för en bra vpump handlar om 6 - 8 Ã¥r och i vissa undantagsfall kanske den dubbla tiden. Vet av mÃ¥nga som gett upp värmepumpinnehavet efter bara nÃ¥got Ã¥r. Antalet  inlägg i trÃ¥den bekräftar nog vÃ¥ra tankar. Den som äger bil (lÃ¥ngmilare) som varit driftsäker skryter gärna över vilken bra bil han äger.
Har själv haft en sån bil 46000 milare som byttes olja, filter och bromsskivor, och tändstift. När jag körde den till skroten 14 år gamma funkade motor o växellåda som när den var ny. Varje gång jag pratar bilar måste jag alltid berätta ( småskryta ) om den bilen.

Största besparingen handlar nog mest om antalet problemfria driftsår innan haveriet kommer. Och när det väl inträffar tänker jag köpa den bästa pumpen för vårat vintermedeltemperaturområde.

FrÃ¥ga till forumet: Senare Ã¥rs värmepumpar levererar värme ner till 20 -25 grader och det är ju gött för de som bor i omrÃ¥den med riktigt lÃ¥g Ã¥rsmedeltemperatur, men i övrigt? Är pumpar som tillverkats senaste 5 Ã¥ren driftsäkrare??? 



Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Två Argo AW22AHL som nu har varit igång sedan ungefär 2004 med lite småstrul. Motorskydd och startkondensator för kompressorn har jag bytt på båda, och i den ena har gummiupphängningen för innedelens fläktmotor börjat ge med sig så den skramlar kraftigt ibland.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2012, 11:39:09 »
Haft en Panasonic E9EKEB i fritidshuset i sex år. Trots att stugan saknar isolering i väggarna har den lyckats hålla temperaturen även under de två riktigt kalla vintrarna. Köpte samtidigt som farsgubben och brorsans svärfar. Fläktmotorerna på min och farsgubbens byttes på garanti redan för tre år sen till nya motorer med keramiska lager (funkar hur bra som helst). Brorsans svärfar bytte först nu i september. Han köpte av värmepumptillbehör.se och bytte själv.

Jag har själv gjort rent min och farsans pump 2-3 gånger med en spray som jag fick av en kompis som är kyltekniker. Den stora skillnaden efter en rengöring är att det luktar bättre, luftflödet märks det inte så jättestor skillnad på, så nästa gång får det bli tryckluft, då man kan ana en massa damm om man tittar in "bakom" innedelen från sidan.

Sammanfattning: vi är jäkligt nöjda med dessa arbetshästar och det blir definitivt en Panasonic nästa gång också - fast jag hoppas de funkar några år till.
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Våra är 4½ år nu och jag tror inte att någonting har gått sönder på någon av maskinerna, jag har fått all dokumentation från husets förra ägare.

Jag räknar med att något händer i vinter, vet redan vilken maskin jag vill ha och vem som ska få montera, nästan så man hoppas att åtminstånde en går sönder ::)

Jag har nästan halverat elförbrukningen utan större kostnad på att köra pumpen enl mig rätt. Investerat i ca 50-60st ledlampor.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #10 skrivet: 18 november 2012, 10:32:50 »
Hej!

Mina 2 första E9DKE, installerade våren 2006, dog / fick H16 inom loppet av ett år. Eftersom de sålts av ONZZA fick jag vackert stå där "med rumpan bar", eftersom ONZZA valde att "gå under jorden". Nu är jag en man som både ogillar att visa ändalykten offentligt, och att tvingas göra detta någon längre period...
Så - eftersom arga kunder / experter ännu ej under detta "jungfrueliga H16-år" hade lyckats övertyga Pana Norden om vikten av kundvårdande garantiåtaganden / utbyte av trasiga utedelar - bytte jag helt sonika dessa utedelar till identiska, felkonstruerade E9DKE-utedelar - ur samma batch - som jag fortfarande hade i lager. De båda utedelarna snurrar fullkomligt bekymmersfritt än i skrivande stund, och jag tror (veta kan man aldrig med H16) att de kommer att göra så i ytterligare minst 5 år. Att de snurrar så bra misstänker jag beror på det faktum att de fått en "virtuell" oljeinjektering i form av den mängd olja som kondenserat ute i systemet från när "först-pumpen" fick H16-felet. Ingen av mina första pumpar kunde bygga något som helst tryck efter haverierna; den oljemängd som lämnat respektive kompressor blev helt enkelt kvar ute i respektive rörsystem / innedel (se där, ytterligare en teori om vilken grundorsaken till H16 egentligen är).

Mvh /Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad bjza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • de' e' bara Ã¥ pumpa Ã¥ le'...
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #11 skrivet: 18 november 2012, 10:45:26 »
Hej igen!

Glömde i farten att nämna "byte av innedelens fläktmotorlager"; fick byta det yttre lagret på respektive maskin efter ca 3 år - då de börjat låta som mindre reaplan.
Teorin om att inducerade "läckströmmar" över lagren i kombination med luftfuktighet skapar en korrosionsmekanism som förstör lagren har i vart fall i mig en varm anhängare. Gjorda observationer:
1) Endast det yttre lagret - som har elektrisk förbindelse med jord - skadas.
2) Den innedel som sitter monterad i tvättstugan - med väsentligt färre drifttimmar jämfört med den andra uppe i huset - fick begynnande lageroljud ca ett år tidigare.
3) Efter byte till vanliga, tätade, standardlager (Clasohlson) snurrar dessa innedelar bekymmersfritt sedan dess, d v s de har nu gått längre än originallagren - och är fortsatt tysta.

Mvh /Björn
E9DKE (2x) från våren -06 till hösten -13. Nu 220 m 'borra' o VIESSMANN 333-G A10. Ca 140 + 120 m2 putsad trävilla i Sollentuna, by-å 43; 1,5-pers i hushåll. Ca 40-50 MWh/år innan LVP's, ned knapp 20 MWh/år med LVP's.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #12 skrivet: 18 november 2012, 17:16:54 »
E9-DKE, installerad sommar'n '06, utbytt för H16-felet sommar'n '07 sÃ¥ den har gÃ¥tt 5,5 Ã¥r till nu, utan besvär faktiskt. Man fÃ¥r slÃ¥ pÃ¥ värmeslingan om det är mer än -5°C  under hela dygn. Glömmer man det sÃ¥ isar den igen pÃ¥ nÃ¥gra dar... och hinken med ljummet vatten tas fram och problemet löst pÃ¥ 2 minuter.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad ingen

  • Kan en del om värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur många år har era luftvärmepumpar varit i drift?
« Svar #13 skrivet: 08 december 2012, 18:18:00 »
...
Den börjar nog bli sämre nu men det beror nog på mycket damm i lamellerna också.
Min CU-E9DKE kostet 8 500 SKR + 1 500 NKR i 2006. Utedel ble straks skiftet på grunn av fabikasjonsfeil. Senere skiftet jeg selv viftemotor inne på grunn av slitt lager. Har ikke betalt noe for disse reparasjonene. Jeg har renset radiatorene på inne- og ute-del ved å sprøyte på fortynnet ZALO og spyle med varmt vann. Tror at pumpa fortsatt vil virke i mange år, men er på leting etter en enkel metode til å teste om den fortsatt gir den effekt som den hadde da den var ny.
« Senast ändrad: 09 december 2012, 20:35:06 av ingen »
Panasonic CU-E9DKE siden 2006
"Avoiding dangerous climate change" is impossible - dangerous climate change is already here.
The question is, can we avoid catastrophic climate change?     David King, UK Chief Scientist, 2007

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Våra är 4½ år nu och jag tror inte att någonting har gått sönder på någon av maskinerna, jag har fått all dokumentation från husets förra ägare.

Jag räknar med att något händer i vinter, vet redan vilken maskin jag vill ha och vem som ska få montera, nästan så man hoppas att åtminstånde en går sönder ::)

Jag har nästan halverat elförbrukningen utan större kostnad på att köra pumpen enl mig rätt. Investerat i ca 50-60st ledlampor.

Nu har det hänt, den ena pumpen producerar dåligt med värme!!
Den fungerar bara hyfsat i plusgrader, men nu har jag beställt en ny pump..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!