Hej Alla

Ledsen att jag inte skrivit på ett tag men här kommer lite uppdateringar, jag skulle även behöva lite råd och hjälp från er som är kunniga gällande reparationer!
Efter offerten från deras expertreparatör bad jag LF tänka om och skickade ett mail med underlag och sakframställan. Bl.a. fick de en kopia på elräkningen som i december (1 månad) blev 8.875kr där kostnaden för värme och varmvatten från elpatronen är gissningsvis minst 5.000kr i extra kostnader. Jag skrev att detta är ohållbart för oss och att vi belastas med mer än vad vi har råd med i elräkningar. Därav ville jag inte att LF skulle chansa med en reparation som inte skulle vara långsiktigt vilket jag betvivlade att en reparation av vår värmepump var.
Vi vill helt enkelt inte hamna i denna situation igen.
Offerten som jag fick en månad senare än utlovat saknade delar för att göra den komplett, jag ifrågasatte dessutom om LF själva tyckte att det mest lämpliga var att montera tillbaka den gamla kompressorn som stått stilla i nästan två år.
Enligt offerten skulle det kosta 25.000kr att återställa värmepumpen till sitt ursprungliga skick med den gamla kompressorn och konvertera tillbaka till propan igen med det som var gjort och som skulle göras.
Eftersom jag snabbt såg att det saknades delar i offerten frågade jag om det inte var bättre att installera en helt ny värmepump eller att åtminstone montera en ny kompressor för att inte riskera att den gamla går sönder igen.
Notera att både LF och deras reparatör innan sa att det gynnade LF vid en stämning om den gamla kompressorn sattes tillbaka. Min uppfattning var att de inte tog hänsyn till vad som var bäst för mig/oss.
Jag skrev lite kostnader i mailet till LF som detta hade kostat fram till nu och som jag ville att de skulle bekräfta eller kommentera, summan hittills är på 190.000kr med offerten. Vid en stämning tillkommer några hundratusen till.
Jag skrev att vår uppfattning var att de utan att blinka kunde lägga ut en massa pengar för egen vinnings skull men när det gällde att hjälpa oss räknade de kronor och ören.
Det hör ju till saken att ett annat försäkringsbolag via trygghetsförsäkringen betalar allt annat utan kostnadstak som inte LF vill betala, således handlar det inte om några större belopp för LF.
Handläggaren skickade mitt mail till sin chef och hänvisade mig till honom.
Jag pratade med honom i telefon vid ett par tillfällen och han berättade för mig kortfattat hur han/LF tänkte.
Jag noterade under de samtalen att han var långt ifrån uppdaterad på vad som verkligen hade hänt och efter att jag sa att det är bättre att vi är ärliga och uppriktiga mot varandra så att vi kan prata även fast vi kanske är av helt olika åsikter. Då gick det lättare att argumentera.
Dock förstod jag redan vid samtalet att deras uppfattning var ganska "annorlunda" mot min.
Jag blev lovad en skriftligt besked vilket jag fick i förra veckan.
I beskedet står en händelsebeskrivning som inte är korrekt. Han beskriver saker som inte hänt och missar andra saker som bevisligen har hänt. Det är dessutom faktiskt rätt allvarliga påståenden som det inte finns någon som helst sanning i. Således har chefen och LF tagit ett beslut med underlag för saker som inte hänt.
Att jag skulle erbjuda de två företagen en förlikning för att det skulle ge mig/oss en bättre och antagligen mer hållbar lösning hade han inga problem med även fast det innebar att LF inte kunde stämma dem. De pengar (>150.000kr) som LF lagt ut var ändå småpengar i sammanhanget och de hade lärt sig en hel del av detta ärende än då berättade han för mig.
Det är intressant att deras expertreparatör dömde ut värmepumpen och tyckte att jag skulle ta reparationspengarna (25.000kr) och lägga på en ny anläggning för ca 100.000kr som han ville sälja till oss. Kan man tolka det på något annat sätt än att vår värmepump egentligen bör pensioneras?
Jag betvivlar absolut inte på hans kunskaper, tvärt om tror jag att han är väldigt kunnig. Problemet är att han sitter i knäet på LF och inte säger samma sak till dem som han sa till mig, dvs. att min värmepump är egentligen inget skit att hålla på med.
Ett argument från LF är att den gamla kompressorn under ca 20 minuter är provkörd i en rigg, alltså är det inget fel på den.
Med min nuvarande värmepump som fungerat i 7 år (ca 85.000kr) och som har en 10-årig trygghetsförsäkring tillsammans med deras expertreparatörs rekommendation att köpa en ny anläggning från honom för ca 100.000kr och de extra elkostnader är vi uppe i ca 230.000-250.000kr på en period av 9 år.
LF gjorde ett försök att få mig att förstå att de 100.000kr en ny anläggning kostar är ju en investering som ska hålla i minst 15-20 år för det är vad man räknar att en värmepump ska hålla. När jag då sa att min nuvarande värmepump höll i knappt 7 år med en trygghetsförsäkring på 10 år blev det tyst. Argumentet med 15-20 år fungerande inte riktigt.
Förutom att offerten saknar lite delar för att återställa den till sitt ursprungliga skick, är detta en korrekt och hållbar reparation som ni skulle rekommendera?
Skulle ni som jobbar med värmepumpar rekommendera att sätta tillbaka den gamla för att det inte är något fel på den samt att det är mest kostnadseffektivt?
Nedan text från offerten. Summorna har jag tagit bort.
Uppskattad reparation
Tömning samt demont av orginalkompressor ur modul
Byte av olja i dito, vaccumkörning av kompressor
1 Servicetekniker 2 h
Mineralolja 1 st
Tömning av ny kompressor
Återmontage av orginalkompressor
Åtgärda alla skador på isolering samt elgenomförningar
1 Servicetekniker 12 h
2 Servicebil zon 1 1 st
15 Köldmedium R-290 2 kilo
9 Svetsmtrl samt kvävgas 1 st
Isolering 2 st
Genomförningar 5 st
Eftersom jag just nu samlar bevis, fakta och argument är jag ytterst tacksam om ni som är kunniga anser att LF har rätt i att den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen är att sätta tillbaka den gamla kompressorn, enligt LF finns det inget som tyder på att det finns en risk att återmontera den gamla kompressorn eftersom den är testkörd i 20 minuter i en rigg. Dock hänvisar de till deras reparatör eftersom de själva saknar sakkunskap. Alltså kommer deras reparatör få all skit om det visar sig att kompressorn inte fungerar...
Jag ber snällt och tacksamt om er expertkunskap!

Med vänlig hälsning,
jjonte