Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel på Stiebel Eltron WPL 10 - Varning för oseriösa reparatörer och hjälp!  (läst 272771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skärper sig inte BOLAGET senast på måndag så tycker jag du ändrar rubriken på tråden till något med LÄNSFÖRSÄKRINGAR i.
På Google, om man söker på LF och värmepump just nu, så inser man inte direkt vem som är den skyldige till problemen här.

Jag har tagit upp ämnet med admin, det är inte helt omöjligt att rubriken justeras, dock finns det forumregler att ta hänsyn till.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Snart passerar tråden 26000 visningar, helt fantastiskt!

Jag hoppas Länsförsäkringar inser hur mycket dålig reklam denna tråd innebär för dem.

Jag/vi/ALLA väntar med stor spänning på nästa besked.



Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tittar på den s.k. expertens test och förstår inte hur de kunnat missa att han kommit fram till samma sak för över ett år sedan, värmepumpen klarar inte att leverera mer än 44 grader och det skiljer 1 grad på in och utkommande, 43 in och 44 ut, se bild från testet.

Det var Kylteknikern som hjälper mig som noterade det omedelbart och sa att deras Expert enligt hans testprotokoll kommit fram till att kompressorn är helt verkningslös vid 44-45 grader precis som Kylteknikern kom fram till under testen.

Slarv eller okunskap, vem vet? Men de verkar helt ha missat detta.


Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om jag inte är helt fel underrättad så har chefen arbetat sen 2010 som gruppchef skador i Älvsborg.

I annonsen stod följande och det är inte utan man småskrattar och undrar, vart gick det fel??

Nu kör vi.....


Länsförsäkringar Älvsborg är ett lokalt bolag som startade 1841. Våra 150 000 kunder äger bolaget. Under de senaste fem åren har 230 Mkr lämnats i återbäring till kunderna.

Vi är marknadsledande på privat-, lantbruks- och företagsförsäkring.
Under 2008 utvecklade vi vårt trygghetskoncept genom att starta en larmcentral. Dessutom har vi Sveriges snabbast växande mäklarkedja.

Som Gruppchef Skador är du direkt underställd kontorschefen för Trollhättan och ansvarar för samtlig personal inom motorskador, kombinerade skador samt byggskador. Skriftligt arbete till skadeinstanser, myndigheter och kunder är en naturlig del av vardagen. Ledarskapet för dina medarbetare är en kritisk framgångsfaktor.


Nyckeluppgifter
* Ansvara för skadereglering: Bistå, leda och utveckla skadehandläggarna i sina yrkesroller. Leda och fördela handläggning av anmälda skador. Ansvara för bemanning och tillgänglighet.
* Personalansvar: Ett närvarande ledarskap i vardagen med inslag av PU-samtal, lönesamtal, återkoppling, uppföljning, coaching.
* Processer: Kontakter med skadeprocessgruppen och utredarna. Bevakning av rutiner och processer för likvärdiga bedömningar.
* Kundvård: Ansvara för kundprocessen, verka för ökad kundnöjdhet.


Det känns nästan hemskt att jag räknas som ägare. Som ägare ställer jag lite större krav på personalen och hur de behandlar sina kunder.
Att på detta sätt slösa på både resurser och pengar borde leda till en skriftlig varning. Problemet heter ansvar, om man inte förstår att det är andras pengar man förvaltar så kan det lätt leda till det tredje F-ett.
Man förvärvar, förvaltar och i värsta fall fördärvar, chefen är just nu inne på det sista F-ett.
Det står inget om budgetansvar i annonsen, det var kanske där det sket sig.

Kul att de nämner Larmcentralen och 2008 i annonsen, jag kanske ska avslöja att jag var tillfrågad som extern konsult att röja upp bland kunder, pärmar och koder år 2008 och jag var där på besök flera gånger. Det är en helt annan pinsam historia för Länsförsäkringar, man kan milt säga att det var en fruktansvärd oordning.

Kundvård? Är det Kundvård jag råkat ut för? Skulle inte tro det. Som delägare får jag ryssningar av att fler skulle kunna råka ut för det vi råkat ut för.

Som delägare kan jag bara hoppas på att någon högre chef leder in sin underordnade på rätt spår igen.


Till sist, jag vet att jag borde hålla truten för att få så bra lösning som möjligt, men jag fungerar inte så och nu har de retat upp mig till den milda grad att jag inte har lust att vara tyst. Speciellt inte mot personer som försöker utnyttja makt på ett fult sätt. Skitstövlar ska inte ha vissa jobb, så är det bara! Speciellt inte i ett bolag som jag tydligen är delägare i.


Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag missade visst personliga egenskaper, kommer här...

Dina personliga egenskaper
Du tar initiativ, fattar beslut och är resultatorienterad. Du är kreativ och hittar lätt nya angreppssätt. Som person är du engagerad, sätter upp höga mål för din egen prestation och arbetar hårt för att nå dem. Du är noggrann och mån om en hög kvalitet. I detta ligger en hög grad av självstyrning där du tar ansvar, strukturerar angreppssätt och driver processer. Du förblir motiverad och effektiv även under motgång. I ditt ledarskap är du skicklig på att lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.


Som "närstående" anses jag nog som partisk om jag ska bedömma om han nu i efterhand når upp till kraven , som delägare får jag dock lust att ringa rekryteringsföretaget som tog fram kandidaterna.

Som sagt, uppretad är jag och 26000 visningar jämnar ut oddsen mot ett stort bolag mot lilla mig!

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3680
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Om Rickard ändrar din rubrik, kommer du nog upp på förstaplatsen om man googlar på Länsförsäkringar. Skulle vara ytterst pinsamt för dom, den makten besitter värmepumpsforumets ägare.. tummenupp

Det skrevs en del om E.ON här,  sen ramlade det in vanligt folk på forumet som trodde den här var deras sida ::)
« Senast ändrad: 18 maj 2014, 23:06:15 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker faktiskt att Länsförsäkringar förlorat rätten att bli schysst behandlade efter allt som de gjort fel. När de väl av sin kund får reda på att de gjort fel fortsätter de hävda att de tycker att de gjort rätt.

Länsförsäkringar har gång på gång visat att jag inte är en kund som de månar om. De månar mer om sin s.k. Expert som är en företagare som lever på Länsförsäkringars pengar och kunder, dvs. mina och kanske dina pengar.
Jag måste nästan bevisa att jorden är platt innan de lyssnar på mig.

Dessutom vänder Länsförsäkringar på saker som borde vara självklara, men som de försöker få till min nackdel och deras fördel.
Ex. när deras s.k. Expert skulle lämna ett kostnadsförslag, de godkände en reparationen av den s.k. Experten innan han lämnat ett kostnadsförslag, när jag sedan krävde en skriftlig offert för att inte råka ut för en muntlig beställning igen med meningsskiljaktigheter, då var det mitt fel att offerten tog flera månader och att reparationen blev fördröjd. Det var iof efter ca två år av stillestånd, så några månader innan den s.k. Experten fick arslet ur brevlådan och lämnade en offert gjorde inte så mycket, jag ansåg att det var viktigare med en skriftlig offert för att undvika strul.

När handläggaren på Länsförsäkringar ringer och gör upp med en reparatör direkt i telefon, då övergår ansvaret på mig för det står så i deras villkor. Länsförsäkringar har inte beställt något utan det är jag. Min uppfattning är att alla jag pratat med på Länsförsäkringar lever i förnekelse, inget de gjort är fel, dock har alla andra gjort fel.

Enligt min mening har Länsförsäkringar förlorat rätten till att andra människor inte ska få reda på hur de agerar mot sina kunder (och delägare).

Jag har från början gjort allt rätt och mer därtill, det har resulterat i att jag i över två år stått med en trasig värmepump med ett försäkringsbolag som hellre lägger hundratusentals kronor på att jaga hantverkare felaktigt istället för att hjälpa sin kund.

Denna tråd har absolut hjälp mig att jämna ut oddsen mot Länsförsäkringar, jag hoppas att andra som också blivit felbehandlade orkar kämpa, min tråd kanske kan vara till viss hjälp...!

Dessutom hsr det visat sig finnas massor av duktiga och vänliga personer och företag som i allt elände hjälpt mig, väldigt många här, jag sänder alla ett stort tack!

Jag väntar nu på besked av Länsförsäkringar men har inte hört något sen i fredags, jag börjar bli orolig att de glömt bort mig, funderar på om jag i all vänlighet ska ringa chefen imorgon bitti och påminna honom och önska honom en fantastisk dag!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
 ;) ligg lågt ett par dagar.  Vi är lika spända som du på reaktionen men detta har förhoppningsvis tagit sig högre upp i organisationen nu. Och då får man vänta lite. 2 dar är ju inget i relation till dina 2 år.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Under tiden vi väntar på svar från Länsförsäkringar lägger jag åter ut brevet jag skickade till Chefen och handläggaren innan reparationsförsöket startade...


Hej Handläggaren,

Jag har hört detta argument flera gånger och försökt framföra vad andra
sakkunniga anser om Expertens test.
Jag t.o.m. lämnar namn och nummer till företaget som ansvarar för Stiebel
Eltron i Sverige och ber dig/Länsförsäkringar verifiera att testen är mer
eller mindre värdelös i syfte att få en status på kompressorn, det ända
svar jag får från dig och Länsförsäkringar är att Expertens test säger att
kompressorn är hel.

Åter igen, testen säger att kompressorn går runt men inte hur den mår! Och
precis som dig och Chefen är jag lekman och har då ringt och frågat
sakkunniga om detta. Det tog nästan ingen tid alls.

Istället chansar du och Länsförsäkringar genom att installera en 9 år
gammal kompressor som med stor sannolikhet KAN vara trasig och fortsätter
att försätta mig och min familj i en ohållbar situation med kostnader och
komfort.

Vad krävs det egentligen för att få dig/Länsförsäkringar att verifiera
något? Det verkar som om det Experten säger och gör är mer värt än vad er kund
tagit reda på!

Hur mycket pengar är Länsförsäkringar beredda att lägga ut på reparationer,
advokater etc istället för att hjälpa oss som är guldkunder?
Summan har ju passerat 100.000kr gränsen för länge sen.

Du och Länsförsäkringar ville driva detta som ett pilotärende, jag tycker
ni ska fundera på att granska er själva och ställa er frågan om det är på
detta sätt ni hjälper era kunder!

Det svar jag fick tidigare från din chef innehöll så mycket sakfel
att jag misstänker att hans beslut är taget på helt fel grunder.
Du kanske borde korrigera honom och berätta att ex. Företag 1 aldrig
någonsin har reparerat någon värmepump hos oss, ändå är det så han inleder
sitt tidigare svar och räknar upp samma skada som flera skador.

Jag vill påstå att det där lilla samtalet till en eller flera sakkunniga
gällande Expertens test som tagit några få minuter hade varit väldigt befogat.


Undrar hur Handläggaren, Chefen och Länsförsäkringar känner sig när det nu är bevisat att kompressorn är trasig?  :::_) :D Skämspådig
Tänk om de bara lyft luren och offrat 60 sekunder av deras dyrbara tid genom att ha ringrt Heatech som jag bad dem att göra.
Jag vill tro att Länsförsäkringar får svårt att säga att det kom som en chock att kompressorn visade sig trasig, man nästan tro att jag skrev mailet efter reparationsförsöket.

Under väntan på besked vrider jag om kniven lite....  ^-^

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu ni, hör och häpna, Företag 1 ringde precis handläggaren för att fråga varför han säger negativa saker om Företag 1 till Länsförsäkringar kunder. Detta förnekade han, problemet för handläggaren är att andra kunder som jag inte känner har berättat samma sak för Företag 1. Handläggaren har försökt hindra Företag 1 att få göra försäkringsärenden åt deras kunder.

Dessutom påstår handläggaren att det råder delade meningar hurvida kompressorn är hel eller trasig. Länsförsäkringar är av uppfattningen att kompressorn är hel.

Finns det någon här som kan förstå vad i hela friden Länsförsäkringar menar? Finns det någon uns av tvekan att kompressorn är och har varit trasig?

Länsförsäkringar kommer således med största sannolikhet att fortsätta förneka att de gjort något något fel.

Vi kommer nog inte få någon hjälp om det handläggaren säger stämmer...SUCK!

Se detta som ett förhandsbesked vad som väntar, men Handläggaren borde vara VÄLDIGT delaktig i Länsförsäkringar utredning och svar och beslut.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
LF har fortfarande en chans att ställa allt till rätta. Men snart tar kundens tålamod slut...
Kom igen nu, LF! You cant win them all...
 ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inget besked från Länsförsäkringar än.
Är det fler än mig som otåligt väntar på Länsförsäkringars svar?

Man kanske skulle ordna vadslagning tills beskedet kommer.  8)

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1050
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Vi får väl hoppas att de skärper sig.
Man undrar ju om de någonsin funderar på hur mycket det kostar i slutänden med en sådan långdragen och tjurskallig hantering av ett försäkringsärende, som detta.
Vi får väl hoppas att det finns någon inblandad hos Länsförsäkringar som vet vad ett LAPPKAST är och utbrister:
Nej gubbar nu börjar detta ärendet gå rakt åt fanders.
Nu får vi göra ett LAPPKAST.
Vi håller tummarna för det och
önskar en GOD HELG och ett vettigt besked från LÄNSFÖRSÄKRINGAR och en rejäl ursäkt från dem för en oskicklig hantering.

SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / år.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vår vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad jjonte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För en vecka sidan råkade min syster med familj ut för att varmvattenberedaren gick sönder. Hela källaren som är bovåning blev förstörd.

Deras försäkringsbolag har hjälpt dem med allt, hon har fått en kontaktperson som hela tiden uppdaterar dem med status så att de vad som händer.
Möbler och kläder har de ordnat conteriers till.
Än så länge har ingenting lämnats till slumpen.

De hade ett plustillägg i försäkringen vilket gjorde att de i kalkylerna behöver betala
15.000kr i självrisk istället för 75.000kr.

Behöver jag skriva att de inte har Länsförsäkringar?

Det vore kul och intressant om hon kunde göra en tråd och uppdatera alla vad som händer och sen kan vi jämföra servicen hos resp. bolag.

Är det så stor skillnad mellan försäkringsbolagen, är skillnaden geografisk eller är handlar det om handläggaren?

Man tittar alldeles för ofta på priset gällande försäkringar och tyvärr blir erfarenheten ibland både dyr och jobbig.

Jag har iaf lärt mig att Länsförsäkringar i Älvsborg har andra intressen än att försöka hjälpa sin kund.

Jag hoppas Sten som tidigare varit min kollega på Skandia tar tag i problemen.

Inget företag är perfekt, men att låta interna dumheter gå ut över kunderna är vansinigt.

Jag uppskattar inte heller det maktspel som pågått/pågår.

Jag önskar alla en riktigt underbar helg!

Mvh
jjonte

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Det där var ett exempel på hur olika försäkringsbolag agerar.
Skillnaden är enorm, och kan få oerhörda konsekvenser det dag en skada uppstår.
Allstå så oerhörda att hur resten av livet ska gestalta sig står på spel.
För enskild, eller för familjer.
Att en del bolag då börjar trixa är sanslöst illa, men inte ovanligt.
Här ett exempel från Rickards hemtrakter, Folksam ödelägger effektivt en spirande företagare
istället för att se till att verksamheten kan fortsätta
http://www.dagensps.se/artiklar/2014/05/23/67757092/index.xml
Varför i hela friden ska man då anlita Folksam? Notera hur slingrigt deras skaderegleringschef uttalar sig, istället för att medge att det är de själva som har fördröjt processen.
Min inställning till försäkringsbolag är, av erfarenhet, att man ALDRIG ska förvänta sig att få ut ersättning.
Att man kan få processa för att få ut, att processen kommer att ta lång tid och kan bli oerhört kostsam, dessutom med osäker utgång. Detta även om det är ett bolag man haft i decennier, och betalat många hundratusentals kronor i premier till.
Sen finns det exempel där bolag skött sig perfekt, varit aktiva, hållit kontakten, varit en medspelare, sett till att alting löst sig till belåtenhet och följt alla juridiska och moraliska regler. Kort sagt gjort sitt jobb.
Detta var med IF i Dalarna.
Vad jag inte lyckats lista ut är om detta handlar om centrala direktiv från bolagens huvudkontor, eller om det handlar om enskilda skadereglerare, där en kan vara perfekt och en annan katastrof, i samma bolag. Någon som vet?
För hemförsäkring kan jag ju tipsa om att man bör kunna kräva att de skickar ut någon på hem besök där man tillsammans går igenom vilka behov som finns och hittar en skräddarsydd lösning. Sedan kan de då inte lägga bevisbördan vid skada på försäkringstagaren - de har ju inspekterat på plats, innan skadan.
Folksam vägrade göra detta. Med IF var det inga problem.
Men som sagt, jag vet inte om detta var lokala skillnader eller faktiska skillnader i bolagspolicy.
Vet bara att jag inte kan anlita FOLKSAM. So there!
« Senast ändrad: 23 maj 2014, 14:27:18 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!