0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag lånade så värderades huset till 825 000:-, sen fick jag låna 95% av det i bottenlån. Taxeringsvärdet verkar inte vara nåt som bankerna bryr sig om över huvud taget.I mina trakter är det normala att försäljningspris/värde ligger 50-100% över taxeringsvärdet.
När A-lagarna köper sin sponk så betalar de förvisso en hög skatt, men det är bara en gång. Om jag köper en diskmaskin för att få mer kvalitetstid med mina barn så skall jag skatta för detta såväl som vid inköpet, som vid min fastighetsskatt varenda år efter det. Lite fel kan jag nog tycka att det är...Jag har inte mycket i huslån, ca 400 000 och har två fastigheter med ungefärligt marknadsvärde någonstans mellan 2-3 mille. Jag amorterar ingenting, men har samtidigt funderat på om jag är lyckligare med lite lån än många andra häromkring som maxutnyttjat sina fastigheter till lån.Tänk rena killerkök, cabbe på sommaren, pool eller spa. Jag vet inte, men på något vis känner jag en trygghet i att ha mer i tillgångar än i lån. Hoppas bara på att jag inte som gammal kommer att ångra på att jag och min familj aldrig unnade oss vad många andra gör...
Tyke:Precis, det är möjligt att jag gör rätt. Men det är faktiskt lite gambling över det hela.Är jag så gott som skuldfri när jag pensionerar mig så kommer jag att ha ett väldigt drägligt liv, men dör jag innan sextio så har jag nog gjort bort mig...
Är synd om de som får arbeta hårt halva livet, bara amortera på lånen, aldrig unna sig något extra, möjligtvis lite extra amortering när de får tillbaka på skatten och semesterersättningen betalas ut, men annars är de magert De enda dom kan glädjas åt när de dött är att huset iaf är betalt och att dom har 2mille på banken som de snålat ihop så barnen (som är lika snåla ) fick ärva "lite" som dom kan ha som buffert, ifall det eventuellt skulle behövas extra kapital nån gång (gud förbjude )Nej fy fan, är glad att jag har råd att ha 1mille i skuld på ett hus, hoppas jag aldrig behöver betala den skulden, ger hellre bort hus med skuld och allt, till typ min son som då skulle få ett hus som är värt mer än skulderna, skapligt iordning och förhoppningsvis är det kanske värt närmare 1½-2 mille om typ 20 år Då kan han välja att göra va han vill med det, sälja det för att köpa , ja eller vad det nu kan tänkas va som gör han lycklig för de pengarna Som sagt, tycker synd om dem som inte har råd med ett riktigt fett lån Värt att notera:Tycker att det är fullt OK att ha både bil,huslån och husvagn/fritidshus/båt om man har råd, inget att skämmas över MEN man ska inte låna till det som grannen har köpt förra veckan