0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det ser ut att vara en betydligt lägre driftstid på er pump, runt 45% om jag räknar rätt, undrar vad det beror på om vi nu har relativt lika förbrukning för värmen..vore intressant att höra vad andra FLVP-ägare har för siffror. Får se om vi inte ska ta och försöka få in tassar endera dagen, osäkert om det gör så mycket för kompressorljudet men det borde innebära mindre ljudtransport i husstommen.Och missförstå mig rätt, vi är tämligen nöjda med vår CZ, att 2,4 inte är "lysande" var väl mer i ljuset av jag läst att andra fått med berg- eller jordvärme, det är på intet sätt dåligt vilket också syns i sänkningen i förbrukningen. Det man kan undra över är siffran som visas, om den faktiska värmeproduktionen motsvarar det pannan visar för det är basis för COP-värdet..
Hur kom du fram till Cop? Sen har du räknat på " hela" copet? Dvs stor skillnad i Cop en vårdag med +10 motför en kall vinterdag med -33gr kallt, pumpens Cop är desamma, men äts upp av kalluften som kommer in.Tycker det stog 14000kwh nånting, är detta totalförbrukningen på pumpen på 1år? Eller " räknar" den ut avgiven effekt?
Som norrlänning är lösningen kass! Helst utan komplement, lösningen hade passat bäst i DK och Sydeuropa, med låg värmebehov och högre utetemp.Vi kör vår 750 med låg Vent och låg kurva på golvvärmen, och spärrad elpatron ned till -20, och "synkar" Vent med Hygrometer, vårt hus på 148kvm kräver 42% på fläkten för att motsvara kraven, men går på mellan 25-35% vintertid, och fläktsynk på 2%, så avfrostningarna tar ganska lång tid, men värmen stannar kvar i huset och kylan på rätt sida väggen.Sen tar pelletskaminen elpatronens jobb..