Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur gör en hemmabyggare en anläggning för att utnyttja timtaxa på el
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur gör en hemmabyggare en anläggning för att utnyttja timtaxa på el (läst 12804 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Hur gör en hemmabyggare en anläggning för att utnyttja timtaxa på el
«
Svar #15 skrivet:
09 oktober 2012, 22:57:47 »
Citera
när VP går drar den ca 4.4kwh har jag för mig.
den går när värdet är 1
11 feb
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #16 skrivet:
09 oktober 2012, 23:01:56 »
Citera
den sista beståndsdelen i kwh är timma. så det blir ganska smidigt att titta på förbrukning över en timma, vilket också är vad elbolaget gör.
Och då kan det ju så klart se ut som att VP går hela tiden även om så inte är fallet.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #17 skrivet:
09 oktober 2012, 23:07:05 »
Citera
Snabba ryck, den sista bilden säger väl det du sa, det är ingen skillnad i energiåtgång beroende på utetemp i det korta perspektivet. Beror väl på tröghet i huset gissar jag.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #18 skrivet:
10 oktober 2012, 00:12:22 »
Citera
mjah
även om detta kanske är extremt. Men visst drar vi mer per timma om det är kallare ute. Något annat är inte möjligt. Trögheten i huset är inte en faktor som ute-tempen tar in i beaktan som ju i sin tur styr framledningen via kurvan.
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #19 skrivet:
10 oktober 2012, 11:01:00 »
Citera
OK, då stämmer världsbildens alla fall! Så vi VP köpare har ett elförbrukningsmönster som i många fall är synkat med lägre timpris. I varje fall på vardagar då industrin kör mest på dagtid.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #20 skrivet:
10 oktober 2012, 11:03:04 »
Citera
jo i de flesta fall verkar det vara så. Även om de med luft/vatten troligen inte håller med
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13354
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #21 skrivet:
10 oktober 2012, 14:36:03 »
Citera
Jag har svårt att dra några tydliga slutsatser... Minst går VP'n mellan sen förmiddag och tidig kväll, vilket verkar rimligt eftersom det används minst varmvatten då och samtidigt som det är varmast ute.
Men, jag tycker det ser ut som att min totala elförbrukning är som lägst mellan midnatt och tidig morgon trots att det är den tid då VP'n går som mest...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #22 skrivet:
10 oktober 2012, 14:41:21 »
Citera
min förbrukning över året är nästintill likställd mellan HH och värme/vv. Så det du beskriver låter ju inte omöjligt.
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #23 skrivet:
10 oktober 2012, 14:55:06 »
Citera
Jo, det måste nog bli lite kallare ute innan man kan dra några bra slutsatser kring hur VP'ns drifttid är fördelad över dygnet.
Jag kollade lite äldre statistik och tänkte att en dag i slutet på januari skulle vara bra. Tyvärr har jag ingen statistik över elförbrukningen, men så här mycket var kompressorn igång:
Snart är vi där igen...
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #24 skrivet:
10 oktober 2012, 15:12:53 »
Citera
ugh ja snart är vi där.
Kollade januari och den månaden var inte så kall här i stockholm. När man tittar på den nedre röda så är det svårt att förstå hur den nedre blå kan vara minst dubbelt så mycket som nu med ett dygn av 5 grader. Men det är väl så där. Det bara rusar i väg så fort det börjar bli under nollan.
EDIT:
Övre blå = VV temp.
Grön = framledning BÖR
Övre Röd = kwh per dygn
lila = kompressor tid i timmar per dygn
Nedre röd = dygnsmedeltemperatur ute
«
Senast ändrad: 10 oktober 2012, 15:14:44 av David Rinnan
»
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #25 skrivet:
10 oktober 2012, 15:26:13 »
Citera
Som värst såg jag att i feb var jag uppe över 60kwh bara på VP under ett dygn. Då känns det som det inte spelar någon roll vad man har för taxa. Man är rökt ändå
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #26 skrivet:
10 oktober 2012, 15:33:10 »
Citera
Ja, den tid på året man eventuellt skulle kunna styra vilken tid VP'n skall gå så går den så lite att det inte spelar nån roll...
Som sagt var: Det som skulle kunna ge nån besparing är att blockera VP'n den dyraste timmen - Mitt i vintern när det börjar bli brist på el så kan ju priset gå upp flera kronor/kWh nån enstaka timme. Men, det kräver ju nån sorts manuell koll eller ett styrsystem som kollar upp nästa timmes pris och fattar ett klokt beslut automatiskt.
Loggat
Gävleborg.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #27 skrivet:
10 oktober 2012, 15:36:11 »
Citera
När jag är klar med nuvarande utvärdering gissar jag att jag återgår till att sänka tempen nattetid, vilket utifrån ett timtaxeperspektiv är motproduktivt. Men så har jag inte timtaxa heller utan vill bara dra så lite ström som möjligt =)
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1657
Karma +19/-13
Kön:
Go ahead punk.... make my day.
Fattiglapp
«
Svar #28 skrivet:
10 oktober 2012, 15:37:34 »
Citera
Gör som ungdomarna istället, de är vår framtid.
Var upp och uggla hela nätterna, så kan du ha din "nattsänkning" av temp på förmiddagarna när det är som dyrast.
Kör iväg din gamla panna till Skrotfrag så får du pengar för den och kan köpa Jolt-cola...
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #29 skrivet:
10 oktober 2012, 15:41:53 »
Citera
haha skrämmande, men sant
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Hur gör en hemmabyggare en anläggning för att utnyttja timtaxa på el
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 964
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
rocas
Daikin_
lubbis
jehu
tyke
jishi
Rillman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info