0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vill vara tydlig med att jag inte rekommenderar ett specifikt fabrikat, anledningen till att jag ofta använder Nibe som exempel i mina beräkningar beror enbart på att deras dimensioneringsprogram är det enda jag har tillgång till.Deras priser finns även lätt tillgängliga på internet, vilket gör det möjligt att ge prisexempel på vad det skulle kosta.När det gäller cirkpumpar har jag ingen erfarenhet utöver det jag läst i forumet, Grunfoss Alpha 2 eller Wilo pico? är väl de två som nämns mest, vilken som är bäst/mest prisvärd vet jag inte.Ska du ha vvc så skulle jag nog rekommendera en lösning med separata enheter för kompressor och vvb, risken finns annars att din värmepump får jobba rätt ofta med varmvattenproduktion.Arbetstanken gör att du kan sätta in en 10 kW värmepump, även om den troligen blir lite överdimensionerad.Om du inte väljer separata enheter för kompressor och vvb så anser jag i alla fall att du bör komplettera arbetstanken med en förvärmningsslinga för tappvarmvattnet, det gör att värmepumpen inte behöver göra tappvarmvatten riktigt lika ofta.Du har hamnat i en lite knepig sits med din redan införskaffade kamin, och jag förstår om det känns tråkigt.Ditt val nu är att göra det så enkelt och billigt som möjligt, men ändå få till en bra funktion, och goda driftsförutsättningar för värmepumpen, ELLER en lösning som integrerar din vattenmantlade kamin, men som komplicerar det hela en del.Jag vågar inte lova att de lösningar vi diskuterat och som inkluderar den vattenmantlade kaminen kommer att fungera, och jag gissar att avsaknaden av andras kommentarer kan bero på att de är fler som kan säga tvärsäkert vad som skulle fungera bäst.En riktigt duktig installatör skulle kunna ge dig funktionsgaranti, men då kostar det kanske mer än du vill betala, då denna troligen vill/kräver att du inte bara köper dennes tjänster - utan även varorna av honom/henne.På något sätt känns det som att du själv måste kunna rita upp det hela och känna dig trygg i att det kommer att fungera för att våga ta ett beslut.Det du sparar på att göra stora delar av planeringen och inköpen själv ger dig ju faktiskt lite utrymme för efterhandsåtgärder om det skulle visa sig att något inte fungerar som tänkt. Andra får väldigt gärna komma med sina synpunkter.
12kW vattenmantlad kamin för myseldning några gånger i veckan.
Är denna redan inköpt?Annars så funkar det oftast bättre med en kamin som värmer luften direkt om man har en värmepump.Värmepumpen förses då med innegivare som får begränsa värmen när det eldas i kamin.
Ska du ha en 1145 skulle jag välja en vpb300 med en vpa200 kan du lika gärna köpa en 1245 det blir billigare och ger nog ungefär lika mycket vv eftersom 1245ans beredare laddas fortare.
Ja en vpa200 skulle jag inte välja det är en mantelberedare 1245 har en bättre typ av beredare som värms med slinga på 180liter en Vpb beredare funkar på samma vis.
Vilken beredare rek du om jag vill ha 1145an och ha låt säga 250l tappvarmvatten?Då antar jag det blir VPB 300?På vilket sätt skulle den vara ett bättre alternativ än VPA?
Vilken beredare rek du om jag vill ha 1145an och ha låt säga 250l tappvarmvatten?Då antar jag det blir VPB 300?På vilket sätt skulle den vara ett bättre alternativ än VPA?Så här skulle det se utNibe 1145 10 kW 36 600 + momsNibe VPB 300 9 396,00 + momsNibe UKV 500 7 806,00 + moms2st cirkpumpar. En strömsnål och bra till golvvärmen. En mera kraftfull och snabb till fläktkonvektorn i garaget. Termostat som sköter konvektorn mellan låt säga 15-20grader så den inte startar direkt bara för att jag öppnat dörren en kort stund.Antar jag behöver en ventil som stryper av matningen till konvektorn om tempen på inkommande till den sjunker under grader. Annars snor den ju all värme in till huset och till golvvärmen i garaget om man blåser på för mycket. Eller det kanske aldrig är en risk?
Köper du en tryckstyrd cirkpump till golvvärmekretsarna så borde du kunna köra med konvektorn på samma fördelare som golvvärmen i garaget, att göra om en sån sak i efterhand är ju ingen stor grej om det inte skulle fungera.Om du köper en fläktkonvektor med 5 kW uteffekt så är det ju knappast någon risk att den kommer att kyla ut hela systemet, när vattnet i arbetstanken börjar kylas av startar ju kompressorn och ger 10 kW effekt, så några större insatser vad gäller styrningen av fläktkonvektorn tror jag inte du behöver göra.Sätt bara en avstängningsventil på matningen till fläktradiatorn som du kan öppna när du vill brassa på med värme i garaget.VPB är ett betydligt bättre alternativ än VPA, det är bara jag som inte är lika uppdaterad som Smurfen och Tipo. Montera även den externa cirkpumpen så till att du lätt kan justera upp/ned flödet/trycket om det skulle behövas av någon anledning.Grundflödet över fläktkonventorn stryper du in sedan, med max fläkthastighet, så att deltaT blir det önskade.Du har glömt den lilla cirkpumpen till VVC:n, den skall också vara av snål modell då den kommer att går dygnet runt året runt.