Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cleanfunktionen  (läst 2755 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Cleanfunktionen
« skrivet: 06 oktober 2012, 02:23:13 »
Ska man ha pÃ¥ cleanfunktionen även vid minusgrader ? Kan inte dräneringsröret frysa  med konsekvensen att det blir stopp i röret pÃ¥ utsidan ! Eller har jag förstÃ¥tt fel när det gäller funktionen ? Den stÃ¥r med vingarna rakt ut i 40 minuter men jag vet inte vad som rengörs. Sen en frÃ¥ga till , man ska ju tydligen använda nÃ¥gon sorts spray för att rengöra värmeelementen i innerdelen sen skölja bort det med vatten om jag har förstÃ¥tt det rätt . Ska man även dÃ¥ undvika att göra det vid minusgrader ? Kanske konstiga frÃ¥gor!!
« Senast ändrad: 06 oktober 2012, 02:26:09 av T22 »
Mitsubishi FD 35 vabh installerades en solig dag i maj 2012 . Stockhus byggt början av 1900 talet . 18000 kWh med oljefyllda elelement innan inköp av pump.120 kvm i två plan ,2.10 takhöjd . Gammla tvåglasfönster

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Cleanfunktionen
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2012, 05:18:36 »
Om jag kommer ihÃ¥g rätt ska den pÃ¥ FD frigöra ozon som ska förhindra mögelpÃ¥växt pÃ¥ innedel.  Sc:,h Personligen tycker jag i princip alla sÃ¥dana här extragrunkor är meningslösa.

Det finns sk ac-spray som man sprayar på ett jämnt lager skum över hela lamellpaketet (dammsug försiktigt med mjuk borste före) o sedan får ligga där en viss tid, sedan körs pumpen i ac-läge ett tag då det skapar kondens som tar med sig detta ut genom avrinningen. Vår, sommar, höst är inga problem, vinter kan vara då man bör köra pumpen i ac. Man kan även behöva vädra efter användning.
En fördel med ac-spray är just att man slipper slabba med vatten. Men den hjälper inte vid hårdare nerskitning som tex tjära efter rökare osv.
Det blir betydligt bökigare o skitigare runt om när man måste gå på med grovregöring, vatten o tryckluft. Skulle man få vatten i elektroniken är inte heller det roligt.

Jag tar normalt mina en gång per år på hösten och rengör då även lamellerna i utedelarna.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Cleanfunktionen
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2012, 07:54:25 »
Clean funktionen går endast in efter kyldrift/avfuktning för att torka ur innerdelen från fukten/vattnet som bildades under kyl/avfuktningnsdriften om den var längre än 3 minuter.

Höst/vinter/vår går den som regel i värmedrift i dom allra flesta hushåll, man ska ha solsymbolen i displayen på fjärren för enbart värmeläge, ej i autoläget som är tecknet högst upp bland valen av drift med MODE knappen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad T22

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cleanfunktionen
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2012, 12:18:28 »
Tack för snabba svar !!!   :)
Mitsubishi FD 35 vabh installerades en solig dag i maj 2012 . Stockhus byggt början av 1900 talet . 18000 kWh med oljefyllda elelement innan inköp av pump.120 kvm i två plan ,2.10 takhöjd . Gammla tvåglasfönster

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!