Jag hade förmånsbil hos min förra arbetsgivare och instämmer i att det är väldigt bekvämt. För en fast månadskostnad disponerar man en max tre år gammal bil och man slipper all risk och krångel.
Upplägget vi hade var att man betalade leasingkostnaden plus ett schablonbelopp för service, skatt, försäkring, etc med bruttolöneavdrag. När man sen körde bil i tjänsten så tjänade ju arbetsgivaren på det eftersom milersättningen är mycket lägre när man har förmånsbil. Mellanskillnaden användes sen för att sätta ner bruttolöneavdraget. Poängen var att det var helt kostnadsneutralt för arbetsgivaren och godkänt av skatteverket.
Ex:
Kör jag 1000 mil per år så skulle det ha kostat arbetsgivaren ~29 000:- om jag kört privat bil, men bara 6 000:- med förmånsbilen (några år gamla siffror, jag vet inte vad man får exakt i dag). Företaget 'sparar' alltså 23 000:- per år och dom pengarna dras bort från mitt bruttolöneavdrag.