0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2010: 890 kWh2011: 472 kWh (men då hade förra ägaren i princip flyttat ut)...2012: 839 kWh Trots L/L-värmepump, ny kyl/frys och alla elraddar avslagna.
mm tempen där är nog i aldra högsta grad bidragande. Jag kan vara ute och cykla men dygnsmedeltemp säger ju inte allt. Så här på hösten med sol kan ju tempen stora delar av dygnet vara väldigt låg men med någon timma av 17 grader på dagen om solen är framme. Därutöver känns det som det är någonstans kring 10 grader där brytvärdet går. När dygnstempen blir mellan 5 och 10 så drar man mycket mer än vid 10 eller över. Det är liksom inte linjärt på något sätt.
Är det mattematiskt möjligt för mig med en 1245a att sära på värme och varmvatten genom beräkning eller måste jag logga på fler sätt isf?
Självklart är det ju så. De beräkningar o formler jag har sett har ett grundläggande fel. Man gör antagandet att huset inte har någon som helst tillskottsvärme ifrån sol eller människor o räknar då på 20-21 grader innetemp mot medeltemp utomhus. Alltså så säger man att man måste tillföra värme alla dagar med lägre dygnsmedel än 20-21 grader. Mitt radhus har visat sig behöva tillskott längre på våren än vid motsvarande samma utetemp på hösten. Trots mycket mer soltimmar i maj-juni och högre dygnsmedel. Det är ju betongplatta direkt på mark på nedervåningen och enda rimliga förklaringen som jag kan se idag är marktemperaturen/tjäle runt huset som kyler marken under plattan.