0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Att ändra ett steg, brukar ge en graders skillnad.Men justnu skulle jag vilja sänka en grad. Hur är det smidigast att göra då?Lite skraj för göra egen kurva.Ska jag försöka hitta en mildare sänkning via förskjutningen trots att det är -15 ute och jag borde pilla på kurvan?
Nej, det är när värme produceras och temperaturerna har stabiliserats. När cirkpumpen går och värme inte produceras så skall delta-T så småningom bli 0 grader. Om du har så stor skillnad så har du alldeles för dåligt flöde. Vad kör du cirkulationspumpen på för hastighet? Vad har du för temperaturskillnader på de enskillda radiatorerna?
Framledningen kan inte variera så mycket om inte retur temperaturen höjs vp höjer tempen en visst antal grader beroende på flödet. Har du 30 graders delta på varma sidan får du öka farten på cp man brukar rekomendera ett delta på 5-10 grader.
Vill du sänka en grad bara precis vid denna ute-temperatur? eller vill du sänka en grad längs hela kurvan? Är din innetemperatur jämn, men alltid lite för hög, oavsett ute-temp. Eller är den bara för hög när det är riktigt kallt ute?
Cirkpumpen kanske är rätt men slingorna eller raddarna är för mycket strypta eller vp för kraftig för rörsystemet.
Jag tycker faktiskt den är rätt jämn hela tiden.