Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Behöver råd/tips.. Finns det inte någon vettig Multi/Dual-split maskin?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Behöver råd/tips.. Finns det inte någon vettig Multi/Dual-split maskin? (läst 5154 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
iNDePeNDeNt
Nybörjare
Antal inlägg: 8
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
iNDePeNDeNt
«
skrivet:
17 september 2012, 15:15:47 »
Citera
Hejsan,
mitt första inlägg i detta forum
Jag har läst en del i detta forum innan ska dock tilläggas och jag har reagerat på att det nästan uteslutande avråds från att skaffa en LLVP där man kan ansluta mer än en innedel. Men om man som i mitt fall bor i ett 2familjshus (brf) så vill jag ju gärna inte störa min granne med allt för många pumpar.
Förmodligen(?) skulle det väl även bli så att innedelen på nedre plan skulle gå mest på vintern för värme och den på övre plan mest på sommaren för kyla. Det jag undrar är alltså om det ändå inte finns någon modell som sticker ut och faktiskt fungerar? Är det ev möjligt att köpa en dual/multi modell fast bara montera En innedel, som för att framtidssäkra?
Hur individuellt går de sedan att styra? Förstår ju att kyla/värme samtidigt inte är möjligt. Men låt säga +20 uppe och bara fläkt nere. Eller "Dry" nere och kyla uppe?
Det kan ju hända att det räcker med en innedel, men har i dagsläget INGEN erfarenhet av dessa och hur dom presterar, därav min besluts ångest.. Vill helst inte sitta här om ett år och inse att det skulle vara bra med en till, inte heller så vettigt att smälla till på två och inse att det var överflödigt..
Lite info: Vi har 2 våningar på totalt 102kvm plus oinreddkällare. Entreplan: Hall med öppningar mot badrum, kök, vardagsrum (med braskamin) samt trappa till källare och övreplan (ner till källaren finns en dörr för att isolera mot kyla på vintern)
Övreplan: Smal hall med öppningar mot toalett, "kontor" samt två sovrum.
(Bor i norra Västmanland på gränsen till Dalarna.)
Har nyligen flyttat in skall tilläggas och vet ännu inte allt för mkt om energi förbrukningen förutom att jag via lite "luskande" fått reda på att bruklig förbrukning i denna typ av hus (finns fler i samma område) är under ett år ca 10-14000 Kwh samt uppemot 10m3 ved per år. Misstänker att det kommer eldas lite mindre vid inskaffandet av LLVP.
Får ursäkta mig om mina funderingar är lite "luddiga och spretiga" men har så mycket funderingar just nu men ingen att rådgöra med så allt kommer på en gång. Kom gärna med frågor om jag kan förtydliga något, eller tips eller vad som haver.
Vet heller inte om jag placerat tråden rätt? Bara att stänga/flytta den isf.
(Ska försöka skissa upp och bifoga en översikt av planlösningen när jag har tid, tips på något enkelt program för sådant mottages gärna)
Mvh iNDePeNDeNt
Loggat
iNDePeNDeNt
Nybörjare
Karma +0/-0
iNDePeNDeNt
SV: Behöver råd/tips.. Finns det inte någon vettig Multi/Dual-split maskin?
«
Svar #1 skrivet:
18 september 2012, 12:42:21 »
Citera
Såg idag en nyhet som, om man kan få den rätt monterad kanske kan vara ett alternativ. Nämligen Mitsubishi 635/665 med delade vingar och en massa andra funktioner. En uppföljare till 630/660. Med 5års garanti känns ju det som ett alternativ. Det viktigaste är ju som jag ser det ändå att värmen funkar bra på vintern, att få kyla hade ju mest vart en bonus.. Fick svar på en offert förfrågan där de föreslog 660, men då känns 665 som ett mer lockande alternativ. Eller resonerar jag helt galet? Mvh
Loggat
shelter
Expert på värmepump
Antal inlägg: 389
Karma +0/-0
Kön:
Tekniknörd
shelter
«
Svar #2 skrivet:
18 september 2012, 12:59:10 »
Citera
Om du själv tycker 665 kan fungera bra så kör på den.
Svårt för oss forummedlemmar att säga utan planritningen.
«
Senast ändrad: 18 september 2012, 13:37:11 av shelter
»
Loggat
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8776
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #3 skrivet:
18 september 2012, 13:19:49 »
Citera
Prisskillnaden mellan Q Heat 660 och Q Heat 665 jämfört med vilka av dom olika funktioner/finesser du har nytta av på den nya 665 är som regel det man bör tänka på.
665 tycker en del är snyggare och ibland väger det väldigt tungt i modellval.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
iNDePeNDeNt
Nybörjare
Karma +0/-0
iNDePeNDeNt
«
Svar #4 skrivet:
09 oktober 2012, 13:10:38 »
Citera
I brist på svar ang grund frågan (antar ni anser dual split är skräp) så har jag kollat upp lite alternativ. Skrev i offert tjänsten som finns på sidan i hopp om att få iaf några intressanta förslag/offerter. Fick bara En, från en större elkedja. Skall tillägga att jag efter frågade 1 pump och bara önskemål om att få med lite värme till övre plan. (struntade alltså i någon dual/multi lösning)
Nu har jag varit i kontakt med en lokal firma som jag fått en intressant offert från. Men vill veta om det verkar som en rimlig och bra lösning. (borde gå att ha en åsikt trots bristen på planlösning) Det som rekommenderas är alltså Sverige Pumpen, en Panna HE-9 med 6års hel garanti. samt för att få rotation på värmen (kylan) till övre plan, montera en airMove 2.0 (5års garanti), som genom att skjuta ner luft från övre plan, ner i vardagsrummet, för att skapa ett undertryck så varm luft letar sig upp genom trapp gången.
Allt detta, monterat och klart (exkl el) för 26k. Efter rot avdrag.
Kan inget om sådant här så vill bara veta om det verkar ok eller så... :-)
Jo, sen undrar jag om fler än "Air patrol" erbjuder en lösning för att styra pumpen via en App (Android) och kan man själv efter montera en sådan? :-)
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8776
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #5 skrivet:
09 oktober 2012, 14:04:51 »
Citera
Vet inte vad en airmove 2.0 kostar separat eller inkl installation så det är svårt att avgöra om priset är rätt , beror även på om det är en "standardinstallation" av luftvärmepumpen.
Kolla så det är det senaste HE9NKE som ni fått offert på.
Har dålig koll på Sverigepumpens priser men en HE9NKE via den andra distributören från Panasonic Sveriges återförsäljare LMG bör ligga på ca 18000-19000:- efter ROT , dock med 5 års garanti.
Kan både vara billigare och dyrare beroende på konkurensen på den orten.
En stor fördel är att företaget ligger på din ort så det kan vara värt lite extra.
Sen förstår jag inte riktigt varför ni ska slänga ut ett antal tusenlappar på en SMS modul för då jag tror detta är en permanentbostad ?
Men en SMS modul kan du eftermontera efter installationen.
Panasonicen kan du köpa till en "dongel" för att gå via datorn och styra den vägen, finns en tråd om insesishome eller vad den nu heter
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
iNDePeNDeNt
Nybörjare
Karma +0/-0
iNDePeNDeNt
«
Svar #6 skrivet:
09 oktober 2012, 16:55:23 »
Citera
Jag vet faktiskt inte heller vad airMove kostar, men jag är övertygad om att den kommer göra susen. Lite kuriosa är att det är uppfinnaren av produkten som har firman jag fått offerten av. :-)
Tack för tipset om att kolla upp modell beteckning, ska kolla det imorgon.
Ja, "app-grejen" skulle ju bara vara en trevlig future. Inget jätte nödvändigt. Skall kolla upp den där dongel saken mer, är den mer prisvärd så kanske det blir en sådan, vad det lider..
Hur som helst så kommer dessa investeringar, vilken pump det än kommer att bli, höja värdet och standarden på lägenheten och jag räknar med att tjäna igen det vid en eventuell flytt i framtiden. :-)
Loggat
raptus
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1019
Karma +0/-5
Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
raptus
«
Svar #7 skrivet:
09 oktober 2012, 17:21:15 »
Citera
2 separate på dellast gir trolig mindre støy til naboen enn 1 maskin på høy belastning oftere
Raptus
Loggat
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .
iNDePeNDeNt
Nybörjare
Karma +0/-0
iNDePeNDeNt
«
Svar #8 skrivet:
09 oktober 2012, 21:26:19 »
Citera
Får ursäkta mig raptus, förstår inte riktigt vad du menar. Att 2 pumpar stör grannen mindre än 1? Förstod jag rätt? :-)
Väldigt tacksam till alla på detta forum som tar sig tid att svara och ge tips till en amatör som jag. Lär mig dock mer och mer för varje dag som går. Tack.
Loggat
raptus
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1019
Karma +0/-5
Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
raptus
«
Svar #9 skrivet:
09 oktober 2012, 21:52:45 »
Citera
Hvis en utedel skal gi varme til to innedeler , må den nødvendigvis gå på høyere turtall (som gir mere støy) for å gi tilstrekkelig med varme oftere . Med to utedeler som forsyner hver sin innedel med varme , kan de gå på lavere turtall/belastning hver for seg for å gi samme samlede varmeeffekt.
Raptus
Loggat
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .
shelter
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Tekniknörd
shelter
«
Svar #10 skrivet:
09 oktober 2012, 23:23:51 »
Citera
Google Translate... fan va norska ska vara svårt att förstå ibland, tycker nästan det är lättare att höra det än att läsa det.
Loggat
Fujitsu LEC-N 12
iNDePeNDeNt
Nybörjare
Karma +0/-0
iNDePeNDeNt
«
Svar #11 skrivet:
03 november 2012, 20:07:07 »
Citera
Vart till slut en HE9NKE och AirMove, AirMoveen är redan installerad och vi märker redan att det blivit bra snurr på luften. Låter en del i de 2 högsta lägena dock, men det beror på att röret vart långt, hade tydligen 46cm tjockt golv mellan våningarna.. Ska nog testa behandla utsidan av röret med NoiseKiller, en sorts färg som man kan dämpa kaross ljud/vibrationer i bilar när man bygger bil stereo anläggningar. Borde väl funka?
Nu inväntas bara kyl snubben som ska koppla samman pumpen :-)
Loggat
shelter
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Tekniknörd
shelter
«
Svar #12 skrivet:
04 november 2012, 12:29:40 »
Citera
Mmm, har också en värmeflyttare fast jag har den aldrig på nu när jag har 2 pumpar. Mest pga att det inte behövs men även för att den låter för mycket.
Loggat
Fujitsu LEC-N 12
iNDePeNDeNt
Nybörjare
Karma +0/-0
iNDePeNDeNt
«
Svar #13 skrivet:
04 november 2012, 23:01:04 »
Citera
Tror jag kommer ha den på jämt, på de 3 lägre lägena så låter den knappt alls. Är mest orolig för hur pumpen kommer låta, har den i vardagsrummet, drygt 3m från soffan, är orolig för att man kommer få höja volymen rejält på tvn för att höra den.. För vad jag läst på instruktionerna så tjänar man väl mest på att ha så högt fläkt läge som möjligt..? Och tjäna vill man ju, annars hade man väl knappast gjort denna investeringen. Förhoppningen är att kunna stänga av alla element i huset, men tror jag börjar med entré planet, där pumpen sitter, sen får vi väl se hur de övriga elementen jobbar. :-)
När dom satt upp den så frågade dom om jag ville ha utvändig eller invändig el-anslutning, var oförberedd och svarade invändig. Efter att ha tänkt lite mer på det så tror jag en utvändig skulle bli både lättare och snyggare, frågan är om jag bara kan haka loss pumpen, nu innan elektriker och kyltekniker gjort sitt, så att säga? Eller ska jag ringa firman som satt upp den och fråga om dom kan göra det, utan att det kostar extra? Den är ju som sagt bara upphängd, de enda dom gjort är att fästa en kabel till den med en stickpropp i ändan.. För att kylteknikern ska kunna köra den..
Tacksam för råd :-)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 836
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info