Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köra firmabil privat  (läst 23740 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köra firmabil privat
« Svar #15 skrivet: 14 september 2012, 19:05:16 »
Hade jag ett åkeri med 10 lastbilar hade nog familjen antagligen haft dieselbil av nån anledning tycker inte det är så konstigt tycker ni det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra firmabil privat
« Svar #16 skrivet: 14 september 2012, 19:22:31 »

Bilar (bilförmån m.m.)
 


En skattepliktig förmån uppkommer om du för privat bruk utnyttjar bil som du får disponera på grund av anställning eller uppdrag. Om arbetsgivaren dessutom tillhandahåller drivmedlet för den privata körningen ska även det beskattas.
Värderingen av bilförmån bygger på schabloner. Hur beräkningen görs framgår av Skatteverkets meddelande om värdering av bilförmån. Förmånsvärdet ska motsvara den inbesparing en genomsnittlig förmånstagare gör genom bilförmånen jämfört med att äga bilen själv.

Du räknar enkelt ut förmånsvärdet med vårt program för bilförmånsberäkning.

När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda. I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån.

Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor.

Om du som ägare eller anställd i ett företag har dispositionsrätt till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen endast använts privat i ringa omfattning. Detta görs vanligen med en detaljerad och noggrant förd körjournal men samtliga omständigheter vägs in i bedömningen, som t.ex. det privata bilinnehavet.
IVT 490 installerad sep-06 123 m² på 1½ plans villa byggd 1992 i Skåne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra firmabil privat
« Svar #17 skrivet: 14 september 2012, 19:31:33 »
Bilar, diesel, kläder och mkt mer används flitigt av privatpersoner som egentligen bekostas av ett företag...
Är inget att sticka under stolen med  tummenupp
Hur är det egentligen med det, du är på väg hem från jobbet med firmabilen, du stannar på Konsum för att köpa mjölk och bröd, är inte det en förmån som företaget får bekosta  dontknow
Eller ska man behöva åka hem och hämta sin privata bil bara för att det ska bli rätt och riktigt  Sc:,h
Är nog inte många företagare som sköter allt till punkt och pricka fast att de egentligen vill få det till att det är så...
Har en T-shirt på mig idag som är betalad av firman som jag jobbar på, vist är jag en busig skattesmitare som inte tar upp den förmånen i deklarationen  :o
Klart som fasen har dragit nytta av firmaprylar privat...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra firmabil privat
« Svar #18 skrivet: 14 september 2012, 19:34:23 »
Hade jag ett åkeri med 10 lastbilar hade nog familjen antagligen haft dieselbil av nån anledning tycker inte det är så konstigt tycker ni det  Sc:,h

Ja jag kör ju som de flesta på detta forum vet lastbil, och för dryga månaden så köpte jag min 3:e privata bil under de 8år som jag jobbat i det företaget, gissa vad den har för drivmedel  ::)

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Köra firmabil privat
« Svar #19 skrivet: 14 september 2012, 19:42:40 »
Restprodukter av fuuul öl, Biogas
Cc 8)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köra firmabil privat
« Svar #20 skrivet: 14 september 2012, 20:21:36 »
Hej
Kanske redan tagits upp tidigare i tråden ? Men det börjar bli vanligare att det sätts in Gps i bilen dvs inte sådana som skall underlätta att hitta utan mer åt George Orwell ( 1984) hållet. Gps som visar var fordonen befinner sig vid olika tidpunkter.
Polaren som jobbar med skadesanering/renovering vart inkallad tillsammans med sina kollegor å hade möte med arbetsledning å facket. Där de vart informerade om det nya systemet. Veckan efter sattes det in gps puckar på bilarna.
Införandet var tydligen till viss del av Skatteverkets högre krav på kontroll av privat nyttjande av fordon.

Hade en tokig chef i början av seklet som ville införa liknande krav plus streckkodsläsare som skulle användas vid alla mina besök på olika anläggningar.

Det var en av många anledningar att jag sade upp mig å startade eget....
Nu kan jag till viss del kan styra mitt eget liv  :)

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Köra firmabil privat
« Svar #21 skrivet: 14 september 2012, 20:39:46 »
Å fasen vad du verkar veta om hur det fungerar för en åkare och hans vanor ang hur man tankar bilen på ett smart sätt  :D
Har du siffror på att en åkare med automatik mer eller mindre har en dieselbil privat???
Om så är fallet, hur många av dem tankar för företagets räkning på den privata bilen???
Är inte så vanligt som många tror det där du beskriver, är inte mer fusk där än på andra ställen vad det gäller att tanka bilen för firmans pengar...
Får säga att du verkar ha bra koll på hur det ska gå till med moms och skatter  tummenupp
Är det för att du ska ha koll så du gör rätt för dig gentemot systemet eller för att veta hur du bäst ska göra "fel/rätt" på ett smart sätt  a:gl
Fått för mig att de som vet hur det ska göras rätt är ofta de som gör mest fel, de vet ju hur det ska göras  ;)

klockan 17:12 och du hade redan börjat tulla på flaskan?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Köra firmabil privat
« Svar #22 skrivet: 14 september 2012, 20:47:20 »
Bilar, diesel, kläder och mkt mer används flitigt av privatpersoner som egentligen bekostas av ett företag...
Är inget att sticka under stolen med  tummenupp
Hur är det egentligen med det, du är på väg hem från jobbet med firmabilen, du stannar på Konsum för att köpa mjölk och bröd, är inte det en förmån som företaget får bekosta  dontknow
Eller ska man behöva åka hem och hämta sin privata bil bara för att det ska bli rätt och riktigt  Sc:,h
Är nog inte många företagare som sköter allt till punkt och pricka fast att de egentligen vill få det till att det är så...
Har en T-shirt på mig idag som är betalad av firman som jag jobbar på, vist är jag en busig skattesmitare som inte tar upp den förmånen i deklarationen  :o
Klart som fasen har dragit nytta av firmaprylar privat...

Normalt sett anses resor till och från jobbet som privat körning. Dvs huruvida du stannar på konsum eller inte är inte det mest relevanta utan det är huruvida det anses OK att du väljer att ha firmabilen hemma snarare än på företagets parkering.

En firmabil som har en fast parkering på företagets parkeringsplats har så klart avsevärt mindre sannolikhet att bli klassad som en förmånsbil.

Ser man till den privata kostnaden mellan att ha en privat bil och en firmabil så är det uträknat så att det är mer eller mindre plus minus noll. Däremot är det ju så att om företaget har en överlikviditet så kan privatpersonen få ett avsevärt mycket mindre riskfyllt och smidigt bilägande.

Det mest ekonomiska är att ha en privat bil som är begagnad men av god kvalité och låg försäkringskostnad (lite HP bland annat) samt med låg drivmedelskostnad. Den bilen bör sedan innehas så länge som bara går. Den säljs först när kostnaden för reparationer riskerar göra kalkylen oekonomisk.

Men det är ju inte så kul. :)

Personligen föredrar jag ett fullständigt problemfritt bilägande och att byta bil var tredje år. Så jag betalar förmånsskatten.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra firmabil privat
« Svar #23 skrivet: 14 september 2012, 21:20:56 »
klockan 17:12 och du hade redan börjat tulla på flaskan?

Nej inte alls,  stör mig bara på att du som många andra tar för givet att bara man kör eller är ägare till en lastbil så får man mer eller mindre diesel till sin privata personbil...
De dropparna som man ev tankar sin privata bil med de 2000mil den rullar om året är en spottstyver gentemot vad lastbilen drar de 15-20000mil den går om året...
Finns betydligt mer allvarligare typer av skattefiffel som nyttjas i detta land som skulle behöva ses över hårdare än hur firmadiesel/bilar nyttjas privat några mil om året....
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Köra firmabil privat
« Svar #24 skrivet: 14 september 2012, 21:25:56 »
Grabbarna och flickorna som bestämmer visar vägen,,  fuska på bara,, de gör det,  varför skulle inte du tanke lite diesel :o

De ger 36 mille till Peter Settman för lite skit baluba eller vad faaaan hans skit heter FiR De festar hit och dit, och så jävla sjuka grejer dem sysslar med.

Ta det ni kan, inget någon behöver skämmas för,, den tiden är sedan länge förbi tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köra firmabil privat
« Svar #25 skrivet: 14 september 2012, 21:30:49 »
 tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köra firmabil privat
« Svar #26 skrivet: 14 september 2012, 21:46:08 »
Grabbarna och flickorna som bestämmer visar vägen,,  fuska på bara,, de gör det,  varför skulle inte du tanke lite diesel :o

De ger 36 mille till Peter Settman för lite skit baluba eller vad faaaan hans skit heter FiR De festar hit och dit, och så jävla sjuka grejer dem sysslar med.

Ta det ni kan, inget någon behöver skämmas för,, den tiden är sedan länge förbi tummenupp

AMEN  salut

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad pti_abax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köra firmabil privat
« Svar #27 skrivet: 18 augusti 2014, 11:10:32 »
Många som har tillgång till servicebil/företagsbil (utan förmånsvärde) slarvar med körjournaler.
Arbetsgivare är dåliga på att informera anställda på vilka risker de tar om de använder bilen privat.

Även om inte anställda använder bilen privat kan de bli upptaxerad med över 100.000kr (om bilen kostar 250kkr och skatteverket kikar några år tillbaka i tiden).

Svårigheten ligger i att visa att bilen INTE använts privat (omvänd bevisbörda), utan detaljerad körjournal är risken alltså stor för att fastna i en kontroll av skattemyndigheten.

Här kan ni kika på vad det kan innebära för skattesmäll för firmabilhttp://abaxsverige.se/skatteradgivning/ för anställda (och arbetsgivare)

Hade jag firmabil idag, skulle jag kräva av arbetsgivare att installera elektronisk körjournal för att minimera risken för en skattesmäll

/peter på Abax

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 335
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!