0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För mig gör den ingen större nytta för att återuppladda.
Är den ur funktion?
En Nibe 8,5 kW ger 1 970 Watt mer vid +10° KB-in och 50° VB-ut, i jämförelse med +5° KB-in och 50° VB-ut. Kompressorn behöver 150 W extra då köldbäraren är 5° varmare.En familj som förbrukar 16 kWh/dygn varmvatten, har en värmepump som går 91,4 minuter då FLM saknas.Med FLM och 5° högra köldbärare, så går samma pump 77 minuter.I förbrukad energi blir det 4,06 kWh/dygn utan FLM.Med FLM blir förbrukningen 3,61 kWh/dygn.Vad återladdningen i berg under sommaren ger är svårt att räkna fram. Beror lite på förustättningarna gällande grannar, borrdjup osv. Naturligtvis finns det en ekonomisk vinst både för drift och livslängd.
Tack för svaren,jag får för tillfället bara en ökning med ca +1°C, skall jag öka hastigeten på FLM-pumpen för att få +5°C ökning av KBin?
Nej, den funkar o.k. Ett fantastiskt forum, här kan man bli överbevisad, men för mig höjer FLM:en KB-in max 1 gr.( var fasiken hittar man grad-tecknet, som du har Lexus?), oftast ingenting på vinterhavåret. Kan kanske bero på att den var transport-lagerskadad när jag fick tag i den ( för en mycket billig penning), den var ganska skev å tilltuffsad, men tät. Jag har kanske fattat fel, men jag har den på KB-in, ska man återuppladda hålet skall den vara på KB-ut? eller. Sen har jag flödande (asteriskt? är det så det heter) vatten i hålet enligt borrkillarna. Novisen
Nej, den funkar o.k. Ett fantastiskt forum, här kan man bli överbevisad, men för mig höjer FLM:en KB-in max 1 gr.( var fasiken hittar man grad-tecknet, som du har Lexus?), oftast ingenting på vinterhavåret. Kan kanske bero på att den var transport-lagerskadad när jag fick tag i den ( för en mycket billig penning), den var ganska skev å tilltuffsad, men tät.
Jag har kanske fattat fel, men jag har den på KB-in, ska man återuppladda hålet skall den vara på KB-ut? eller.
Den skall sitta före värmepumpen. Pumpen får arbeta med högre köldbärartemperatur då och det minskar elförbrukningen jämfört med om FLM-enheten värmer utgående.
För att få upp temperaturen 5 grader måste ett normalt borrhål med ca 120 meters aktivt djup tillföras ca 2,5 kW kontinuerligt vilket vid +5 grader på ingående köldbärare kräver ett luftflöde genom FLM-enheten på ca 600 m3/h.