Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?  (läst 7581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola G

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« skrivet: 23 augusti 2012, 16:06:40 »
Hej
Är ny här men tänkte passa på att börja mitt medlemskap med en fråga help

Jag har av en hyresgäst fått erbjudandet att överta 2 av honom fackmannamässigt installerade värmepumpar som jag tror heter Daikin FTXL25G1B (eller liknande)
De är 2 år gamla och verkar fungera som de ska

Fråga 1 (som novis) : Är Daikin ngt att ha, har inte hört så mycket om märket?

Fråga 2: Vad bör man betala för begagnade pumpar av den här storleken?

Fråga 3( som kanske är självbesvarande egentligen): Finns det nya bättre pumpar att köpa idag?

Tacksam för alla svar och kommentarer :-)

Mvh
Ola

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2012, 16:23:57 »
Daikin anses nog höra till de bättre, de ger inte högsta effekten, men ligger väl i paritet med de bästa.
En 2 år gammal värmepump kanske kan värderas till 3000 kr?
I vart fall tror jag det blir svårt för honom att demontera dem och sälja dem löst till någon för mer än så.

Som jag förstår det skall du ta över lägenheten efter honom?

Bjud 5000 kr för båda, får du dem för de pengarna har du gjort en bra affär.
Om du vet hur mycket de sparar/år, och du vet att du tänkt bo i lägenheten under x antal år kan de ju vara värda avsevärt mer för dig, men att sälja två demonterade begagnade värmepumpar på öppna marknaden är inte lätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2012, 09:31:39 »
Daikin anses nog höra till de bättre, de ger inte högsta effekten, men ligger väl i paritet med de bästa.
En 2 år gammal värmepump kanske kan värderas till 3000 kr?
I vart fall tror jag det blir svårt för honom att demontera dem och sälja dem löst till någon för mer än så.

Som jag förstår det skall du ta över lägenheten efter honom?

Bjud 5000 kr för båda, får du dem för de pengarna har du gjort en bra affär.
Om du vet hur mycket de sparar/år, och du vet att du tänkt bo i lägenheten under x antal år kan de ju vara värda avsevärt mer för dig, men att sälja två demonterade begagnade värmepumpar på öppna marknaden är inte lätt.

Om jag fick ett sånt skambud så skulle jag riva ut grejorna på rent jävelskap.........om det är fackmannamässigt gjort så är det ju troligen 3-års garanti kvar på grejorna. ::)
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2012, 10:27:50 »
Visst, det är ju alltid en avvägning mellan värde och vad man kan sälja dem för sedan de demonterats.
Lite som med persienner i en lägenhet, du kan ta betalt, eller inte, om du tar betalt, men inte får några pengar så är det frågan om det är värt besväret att riva ut dem, då du troligen inte får dem sålda sedan.
Men visst, på rent jävelskap kan man göra det - och då har man ju så att säga fått valuta för pengarna rent känslomässigt.

Dessutom, som jag också skrev, så var det ju ett bud, efter ett bud följer ju som regel en förhandling där köparen måste avgöra om det är värt pengarna att möta säljaren på en högre nivå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

NiklasÖ

  • Gäst
NiklasÖ
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2012, 14:04:46 »
Visst, det är ju alltid en avvägning mellan värde och vad man kan sälja dem för sedan de demonterats.
Lite som med persienner i en lägenhet, du kan ta betalt, eller inte, om du tar betalt, men inte får några pengar så är det frågan om det är värt besväret att riva ut dem, då du troligen inte får dem sålda sedan.
Men visst, på rent jävelskap kan man göra det - och då har man ju så att säga fått valuta för pengarna rent känslomässigt.

Dessutom, som jag också skrev, så var det ju ett bud, efter ett bud följer ju som regel en förhandling där köparen måste avgöra om det är värt pengarna att möta säljaren på en högre nivå.

Med för lågt 1:a bud riskerar man att irritera säljaren så att det därefter inte spelar någon roll vad du lägger för bud. Skall det bli en förhandling får man inte ligga utanför det spann som säljaren känner är rimligt.

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2012, 14:34:42 »
Låt han begära ett pris, tala sedan om vad du är villig att betala.... tummenupp
Angående skambud...
« Senast ändrad: 23 oktober 2012, 14:38:07 av lÃ¥ngen »
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2012, 05:52:54 »
Låt han begära ett pris, tala sedan om vad du är villig att betala.... tummenupp
Angående skambud...

Om du begär 25000kr för en bil du vill sälja och jag erbjuder 3000kr är du då beredd att sänka priset för att starta en förhandling?

Mvh!
// Niklas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2012, 07:35:24 »
Nu är det väl troligt att Ola G redan tagit sitt beslut, men jag kommenterar ändå.
Jag tycker Långens förslag var bra, om man inte vet vad en vara är värd kan man alltid fråga vad säljaren begär, och sedan själv bjuda det man tycker är skäligt baserat på risken man tar för att man är dåligt insatt och maskinerna är begagnade.
Ett lågt bud, mot den bakgrunden bör inte irritera säljaren särskilt mycket - men man måste naturligtvis vara beredd på att man inte får köpa prylarna om budet är för lågt.

För ett par veckor sedan köpte jag en annonsplats för 5000 kr, den skulle kostat 28900 kr.
När läget är rätt kan man bjuda lågt och ändå få köpa. (De hade väl kort tid till pressläggning, och en plats osåld)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2012, 09:13:17 »
Man kan förmoda att den som erbjuder nÃ¥got vet vad prylen kostar som ny/begagnad som köparen tar reda pÃ¥ priser sÃ¥ gör jag alltid...om jag är intresserad, annars fÃ¥r det va...  ;)
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2012, 10:09:30 »
Kanske det, men vad är en begagnad luftvärmepump värd?
Och hur mycket är det värt för säljaren i detta fall att slippa demontera dem och försöka kränga dem på blocket.
Just i denna fråga kan det alltså vara stor skillnad på det faktiska begagnatvärdet, och vad säljaren kan vara beredd att sälja värmepumparna för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2012, 10:35:14 »
Vad jag menar är bara att ett bud vare sig det är lågt eller ej måste vara rimligt och ligga inom säljarens bild av vad han/hon också anser vara rimligt. Ligger 1:a budet långt utanför detta "fönster" blir det aldrig någon förhandling. "Fönstret" (det finns säkert ett bra ord för detta!?) varierar sedan naturligtvis beroende på tillgång/efterfrågan och säljarens situation.

Någon värdering i vad et tpar bra begagnade LVP är värda lägge rjag mig dock inte i för jag har ingen aning. Men det är ju brukligt att ta ca. 50% på nypris för div. prylar så varför inte et tpar LVP?

Mvh!
// Niklas
P.S Trådskaparen har säkert redan löst sitt problem men för diskussionens skull! ;-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2012, 10:45:54 »
Mmm, men det är ju helt fruktansvärt att lämna ett bud som omedelbart accepteras, då har man ju bjudit för mycket.
Att som i detta fall bjuda 50% av nypriset hade garanterat inneburit att han fått köpa dem...
En daikin golvmodell (dyrare ny) kan man nu köpa inkl montering för 6500 kr på blocket: http://www.blocket.se/skaraborg/Luftvarmepump_beg__6500___inkl_montering_42085902.htm

Vad den skulle kunna värderas till utan installation kan jag inte säga, men det är väl rimligt att anta runt 3000 kr.  dontknow
Visst kan 5000 kr vara ett skambud, men ändå inte så långt från "fönstret" att det borde utesluta vidare förhandlingar, om nu inte säljaren har orimliga förväntningar.

Personligen skulle jag nog aldrig köpa en begagnad värmepump om jag inte vore helt säker på att den demonterades och återmonterades av ett riktigt proffs - det är såååå mycket som kan bli fel, och göra köpet helt bortkastat, och det är också därför begagnade luftvärmepumpar är svårsålda och billiga begagnat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Niklas Ö

  • Gäst
Niklas Ö
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2012, 11:02:30 »
Mmm, men det är ju helt fruktansvärt att lämna ett bud som omedelbart accepteras, då har man ju bjudit för mycket.
Att som i detta fall bjuda 50% av nypriset hade garanterat inneburit att han fått köpa dem...
En daikin golvmodell (dyrare ny) kan man nu köpa inkl montering för 6500 kr på blocket: http://www.blocket.se/skaraborg/Luftvarmepump_beg__6500___inkl_montering_42085902.htm

Vad den skulle kunna värderas till utan installation kan jag inte säga, men det är väl rimligt att anta runt 3000 kr.  dontknow
Visst kan 5000 kr vara ett skambud, men ändå inte så långt från "fönstret" att det borde utesluta vidare förhandlingar, om nu inte säljaren har orimliga förväntningar.

Personligen skulle jag nog aldrig köpa en begagnad värmepump om jag inte vore helt säker på att den demonterades och återmonterades av ett riktigt proffs - det är såååå mycket som kan bli fel, och göra köpet helt bortkastat, och det är också därför begagnade luftvärmepumpar är svårsålda och billiga begagnat.

Det är väl som med beg. bilmotorer. Har de gått långt är de billiga medan har de rullat lite kostar de betuydligt mer. Och installationen kan gå riktigt fel om man har tummen mitt i näven. Men antalet "körda timmar" verkar inte vara intressant på en LVP. Om så hade varit fallet hade man kanske haft timmätare på dem.

Men nog borde priset för en LVP som bara använts 1 år vara högre än för en som använts i 5 år (och då tänker jag inte på avsaknad av garanti utan enbart driftstid).

Utloggad lången

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 205
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2012, 11:18:33 »
Alla har säkert en önskan att få ett bra pris för sina beg prylar och det är skillnad på vad det är frågan om.
I detta fallet blir det kanske frågan om att återställa vis åverkan om pumparna demonteras vilket kan smaka mer än ett skambud. Där efter som Rickard skriver få dom sålda.... :)
1 plans trähus bygg på 60 talet, nu mera tiivi argon 1+2 glas fönster 147 m2 bo yta +22 m2 bi yta som värms numera till 20 grader. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008AA9W1/EKSWW200Z2 dockad till Högfors 15 Maxi combi panna. Har även en LL-pump av märket Acson SL15B / WM15FR numera för kyla på sommaren..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: överta 2st Daikin FTXL25G1B (tror jag att det var)?
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2012, 11:20:38 »
Niklas, när det kommer till luftvärmepumpar skulle jag inte köpa en 5 år gammal pump alls, skulle nog knappt vara beredd att betala för installationen, men vi är ju alla olika.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!