0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Daikin anses nog höra till de bättre, de ger inte högsta effekten, men ligger väl i paritet med de bästa.En 2 år gammal värmepump kanske kan värderas till 3000 kr?I vart fall tror jag det blir svårt för honom att demontera dem och sälja dem löst till någon för mer än så.Som jag förstår det skall du ta över lägenheten efter honom?Bjud 5000 kr för båda, får du dem för de pengarna har du gjort en bra affär.Om du vet hur mycket de sparar/år, och du vet att du tänkt bo i lägenheten under x antal år kan de ju vara värda avsevärt mer för dig, men att sälja två demonterade begagnade värmepumpar på öppna marknaden är inte lätt.
Visst, det är ju alltid en avvägning mellan värde och vad man kan sälja dem för sedan de demonterats.Lite som med persienner i en lägenhet, du kan ta betalt, eller inte, om du tar betalt, men inte får några pengar så är det frågan om det är värt besväret att riva ut dem, då du troligen inte får dem sålda sedan.Men visst, på rent jävelskap kan man göra det - och då har man ju så att säga fått valuta för pengarna rent känslomässigt.Dessutom, som jag också skrev, så var det ju ett bud, efter ett bud följer ju som regel en förhandling där köparen måste avgöra om det är värt pengarna att möta säljaren på en högre nivå.
Låt han begära ett pris, tala sedan om vad du är villig att betala.... Angående skambud...
Mmm, men det är ju helt fruktansvärt att lämna ett bud som omedelbart accepteras, då har man ju bjudit för mycket.Att som i detta fall bjuda 50% av nypriset hade garanterat inneburit att han fått köpa dem...En daikin golvmodell (dyrare ny) kan man nu köpa inkl montering för 6500 kr på blocket: http://www.blocket.se/skaraborg/Luftvarmepump_beg__6500___inkl_montering_42085902.htmVad den skulle kunna värderas till utan installation kan jag inte säga, men det är väl rimligt att anta runt 3000 kr. Visst kan 5000 kr vara ett skambud, men ändå inte så långt från "fönstret" att det borde utesluta vidare förhandlingar, om nu inte säljaren har orimliga förväntningar.Personligen skulle jag nog aldrig köpa en begagnad värmepump om jag inte vore helt säker på att den demonterades och återmonterades av ett riktigt proffs - det är såååå mycket som kan bli fel, och göra köpet helt bortkastat, och det är också därför begagnade luftvärmepumpar är svårsålda och billiga begagnat.