Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För hög framledningstemperatur och inomhustemperatur Nibe 410P  (läst 8681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cnygaard

  • Gäst
cnygaard
För hög framledningstemperatur och inomhustemperatur Nibe 410P
« skrivet: 24 juli 2012, 22:14:52 »
Har problem med aldeles för hög inomhustemperatur minst 25-30C med en Nibe Fighter 410P. Nibe 410P är kopplat mot golvvärmeslingor som finns placerade i trägolv på bottenvåningen.

Observationer: Framledningstemperatur 36C skiljer sig kraftigt från beräknad framledning 20C vid utetemperatur som var 20C. Vid detta tillfälle har jag kopplat ut elpatronen,
kopplar jag in elpatron ökar värde 01. Panntemperatur till 51C och 02. Framledningstemperatur till 49C. Vad tror ni det är för fel?

Värdena som var på displayen var:
01. Panntemperatur 38
02. Framledningstemperatur 36
03. Utetemp 19
04. Förångningstemperatur 09
05. Avluftstemperatur 13
06. Kurvluftning/värmekurva 06
07. Förskjutning värmekurva 00
08. Kompressorgivare 38
09. Tilluftstemperatur 35C
10. Beräknadframledning 20
11. Avvikelse framledning 16
14. Cirkulationspump i drift, kompressor in vid behov, elpatron blockerad 02

Mvh. Christian

Utloggad svmh906

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Har problem med aldeles för hög inomhustemperatur minst 25-30C med en Nibe Fighter 410P. Nibe 410P är kopplat mot golvvärmeslingor som finns placerade i trägolv på bottenvåningen.
=> Kanske samma problem som vi haft/har, uteluften tas in från taket där det kan bli 60 grader eller nåt liknande. Man kan minska hastigheten på fläktarna (till och frånluft) när det är sommar i såna fall, står i manualen vilka kablar man ska koppla om, körde lägsta på tilluften och kanske 3:an på frånluften förra sommaren, funkade riktigt bra. En bättre lösning tror jag är att ta uteluften från norrsidan. Kanske duger det med att stänga av cirkulationspumpen i ert fall.

Observationer: Framledningstemperatur 36C skiljer sig kraftigt från beräknad framledning 20C vid utetemperatur som var 20C. Vid detta tillfälle har jag kopplat ut elpatronen,
=> jo, elpatronen borde du kunna ha helt avstängd på sommaren, kompressorn orkar själv värma till 52-54 grader (panntemp) då. kanske varmt som sjutton där uteluften tas in till pumpen?

kopplar jag in elpatron ökar värde 01. Panntemperatur till 51C och 02. Framledningstemperatur till 49C. Vad tror ni det är för fel?
=> skippa elpatronen, kompressorn själv ska orka jobba upp panntemp till maxtempen 52-54 grader nu, har du elpatronen aktiverad så går det snabbare men kostar fler kWh.

01. Panntemperatur 38
=> någon måste ha duschat eller diskat eller på annat sätt använt mycket VV nyligen

02. Framledningstemperatur 36
=> misstänker att det har att göra med att cirkpumpen är igång, stäng den när det är sommar.

06. Kurvluftning/värmekurva 06
=> kan man vrida till minsta nu

07. Förskjutning värmekurva 00
=> kan man vrida till minsta nu

09. Tilluftstemperatur 35C
=> Hög för att "02. Framledningstemperatur" är hög.

10. Beräknadframledning 20
=> borde vara 0 eller nåt litet nu när det är varmt ute, kurva o lutning borde vridas ner under sommaren ifall cirkpumpen igång kan jag tycka, fast det kanske inte räcker för att ärvärde på framledning ska gå ner.

14. Cirkulationspump i drift, kompressor in vid behov, elpatron blockerad 02
=> behöver du ha cirkpumpen igång? då kanske det bara räcker med att dra ner på kurva + lutning, vi är tvungna att stänga av cirkpumpen som det är nu.

Nån mer kunnig här borde kommentera mera.
« Senast ändrad: 25 juli 2012, 01:38:07 av svmh906 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Troligen tätar inte växelventilen som skall växla mellan rumsvärme och tappvarmvattenvärme.
Detta medför att värmepumpen "tror" att den gör tappvarmvatten, men i realiteten så går varmt vatten ut i radiator/golvvärme/ventilations-kretsen - och du får varmt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det finns väl ingen växelventil i en 410P? Kolla att shunten står i auto-läge och att den fungerar som den skall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, den shuntar alltså ut värmen.  dontknow
Eftersom den inte klarar värma tanken till önskad temp med elpatron avslagen så läcker värme ut i systemet, om det sker via shunt eller växelventil är egalt, själva grejen är att det läcker ut värme i systemet.
Kontrollera alltså att shunten stänger helt, och att den verkligen är tät i stängt läge.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Det är shunten som inte funkar som den ska.
Det man kan kolla själv är att den står i "Auto", öppna underluckan, leta reda på shunten och kolla att ställskruven pekar mot "A" och ej mot handen. Om så är fallet så behöver du troligen en ny shunt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Martin, Göteborg

  • Gäst
Martin, Göteborg
SV: För hög framledningstemperatur och inomhustemperatur Nibe 410P
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2013, 01:02:37 »
Tack för en bra tråd!!
Jag hade apvarmt inne och regleringen jobbade inte. Hög framledning trots att den beräknade var låg. Då hittade jag ställskruven på shunten efter läst här. jag bockar och tackar!
Med vänlig hälsning, Martin

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!