0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- värmebärare in 49,3 grader (mätt nära inloppet på värmeväxlaren. GT9 visade då 44 grader)- värmebärare ut 57 grader (mätt nära utloppet på värmeväxlaren)
Denna inställning ger en max inställd varmvattentemperatur på 45+1/2*5= 47,5 grader jämfört med det högsta värdet som jag kan ha 43,5+1/2*10= 48,5 grader innan min pump löser ut. Kan någon förklara vad det är som gör att pumpen löser ut!
Att GT9 visar 44 grader när värmebärare in (mätt nära värmeväxlarens inlopp) visar 49,3 grader är inte alls konstigt med tanke på IVTs placering av GT9-givaren.
Vad jag är nyfiken på är vad det beror på att pumpen då börjar lösa ut.
Jag förstår inte hur mitt problem kommer att försvinna om jag flyttar GT9 som du säger.
Då förstår jag att larmet "Pressostat hög" betyder att trycket efter kompressorn överstiger 26 bar. Gissningsvis blir trycket högre om man producerar varmare vatten!Fast borde inte temperaturen samtidigt stiga mer än den gör när pumpen löser ut på för högt tryck? Jag maxar på "bara" 80-82 grader när IVT säger att tempen kan få gå ända upp till 125 grader! Vid vilken driftssituation skulle tempen kunna nå 125 grader?