Men du har väl din tank inomhus, eller? Då tar det ju lika mycket energi från rummet att värma kalla sidan som du får ut på varma (plus tillförd effekt).
Eller hur funkar det? Du har kanske ändrat något(eller jag e dåligt påläst...)?
Hela tanken är isolerad och så länge det finns vatten kvar som inte frusit så levererar den värme.
Rent teoretisk så blir allt vatten under skiktplåten till ett isblock till slut och den har ingen mera energi att pumpa.
I verkligheten så händer det aldrig eftersom vattnet ovanför skiktplåten kan bli upp till 80 °C.
Istället bygger den en istapp från skiktplåten och nedåt.
När den inte orkar frysa vatten längre för att den stjäl värme från ovansidan uppstår jämnvikt.
Från rummet tar den teoretiskt ingenting men i verkligheten finns inte så bra isolering så ovansidan släpper ut lite värme till rummet och undersidan stjäl lite värme från rummet.
Jag har debaterat detta många gånger i forumet och folk, utan att ha provat själva, hävdar alltid med en dåres envishet att det inte fungerar.
Min värmepumpsradiator fungerar alldeles utmärkt fast både förångare och kondensor blåser ut i samma rum. Det gör den för att den kalla luften hamnar på golvet och den varma stiger upp i taket.
Min FLVP drar inte heller ut någon luft ur huset och fungerar även den hur bra som helst.
Jag har ett självdrags huset och självdraget fungerar fortfarande som det skall.
Även där säger man att det går inte.
Tänk efter lite först hur det kan fungera istället för att säga att det inte kan fungera.