0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Aftonskrevet är ingen bra källa för vettig debatt. Om den läkaren vet vi i princip ingenting.Men angående läkare, antag att du behöver opereras akut. Du har två kirurger att välja på (i praktiken har man ju aldrig det, men anta)den ena är trevlig och empatisk, och är någon man känner direkt förtroende för.den andra är en otrevlig jävel, ett riktigt svin kanske rentav, men sägs vara en bättre och mer erfaren kirurg.Vilken skulle du välja? Saker och ting är inte så svart/vitt. Och kirurger har inte sällan empatibrist (därför de valde den disciplinen).
Jag skulle välja den otrevlige! Den där empatiske skulle förmodligen bara suttit å tröstat käringen.
Nästa gång det handlar om din fru. KANSKE. Är du där?
Så klart tråkigt det som hände.Men jag måste hålla med Rickard. Oavsett vilket yrke det gäller blir man med tiden "luttrad" och fattar kanske inte alltid de rätta besluten. Det behöver inte ens vara i en yrkesroll, hur många gånger behöver ni äntra en tre meters stege innan ni orädd står och gör konster som ni inte ens skulle drömma om vid första uppstigningen?Håller med om att läkare kan vara lite taktlösa ibland. För ca 35år sedan när jag trodde att jag hade cancer sa läkaren " ja,ja alla ska vi dö någon gång" hur roligt är det att få höra när man inte ens fylt 30.Synd att du inte hade samma åsikt när det gällde poliserna, Rickard, då hade vi varit överrens i den tråden också.
Jag tillhör numer gruppen människor som bara hittar fel hos andra? Rickard, tillhör du gruppen människor som gärna passerar en människa som ligger mitt i gatan utan att bry sig? Jag har själv varit i den situationen. Folk bara körde förbi gubben. Han hade fått hjärtinfarkt, jag ringde ambulans och drog upp honom på trottoaren. Jag har även jobbat inom räddningstjänsten och sett en hel del andra tragiska saker, tyvärr. När Poliser, Räddningstjänst och Läkare gör fel är det mer bekymmersamt, de är utbildade till att ta hand om andra människor. Folk har så bråttom idag att de inte orkar bry sig. Det är ett samhällsproblem som det borde pratas om betydligt mer. Men uppenbarligen inte på detta forum.Jag tror definitivt inte på vad som står i tidningen heller, men i detta fall gjorde läkaren det enda han kunde, en pudel. Därför vet vi att det faktiskt hänt. Det är illa nog. Med ditt resonemang här så borde du även skydda Poliser som gör fel. Vilket du inte gör.