Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Efterlyses: Energimonitor
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Efterlyses: Energimonitor (läst 3619 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 1008
Karma +2/-0
Kön:
Inga frågor är fördummande!
Lelle
«
skrivet:
03 juni 2012, 16:10:26 »
Citera
Kravspec:
Momentan visning av total effekt samt ström på varje fas (3-fas) kontinuerligt och samtidigt. Inkoppling med strömtrafo på varje fasledning.
Behöver ej logga förbrukningen, det avläses på den ordinarie elmätaren.
Har kanske kollat för dåligt, men inte hittat någon som matchar dessa enkla krav. Det som är viktigt är att mäta och visa momentan ström hela tiden.
Eftersom jag inte ska ha den hemma utan den ska sitta i en offentlig lokal så måste det vara något som är anpassat för kreti o pleti.
Problemet är att huvudsäkringarna är för små så att man inte kan sätta på alla förbrukare samtidigt, t ex kaffebryggare och diskmaskin samtidigt.
Ser de som är i köket momentana strömmen kan de lättare anpassa sig till situationen.
Tack på förhand!
PS. Glömde jag säga att det inte får kosta något heller
eller jo lite i alla fall
Loggat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Efterlyses: Energimonitor
«
Svar #1 skrivet:
03 juni 2012, 18:16:41 »
Citera
Bygg en egen 'display' med tre strömshuntar eller trafos i proppskåpet och tre panelinstrument med rätt mätområde på lämpligt ställe i lokalen.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Lelle
«
Svar #2 skrivet:
03 juni 2012, 21:32:10 »
Citera
Jo den tanken har snurrat i huvudet också. Men om det funnits något färdigutvecklat så hade det varit skönt.
Det finns iofs amperemetrar för montageskena, tre såna så är man i hamn.
Men då är vi helt plötsligt i industrisegmentet, så jag får väl kolla pris på såna och se om det kan vara något som ryms inom budgeten.
Hur som så bör anläggningen få en översyn och balansering mellan faserna då det tydligen är samma fas som ställer till det. Förhoppningsvis kanske det räcker tillräckligt långt som ett första steg.
Loggat
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
03 juni 2012, 22:35:14 »
Citera
Du kan köpa tre stycken Power Concern och bara koppla in en fas på varje.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #4 skrivet:
04 juni 2012, 00:41:45 »
Citera
Visar dom strömmen i Ampere, eller bara effekt och ackumulerad energi?
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
04 juni 2012, 06:39:24 »
Citera
Ingen Ampere, så man får nog göra en tabell som visar var gränsen går när kaffebryggaren inte får slås på.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
04 juni 2012, 07:59:59 »
Citera
Ber om ursäkt, Power Concern går inte använda på detta sätt.
(Den mäter ju på den blinaknde dioden och kräver i så fall att man kompletterar den med en enfas elmätare)
Däremot går det att använda OWL eller Clas Olssons energimonitor som har spolar.
Till saken skall sägas att de där spolmätarna kan visa oerhört mycket fel om man har motorbelastningar (som t.ex. motorer/kompressorer).
I mitt fall mätte den 45% för mycket när jag satte in den typen av mätare på min egen värmepump.
Det bästa vore därför att sätta in en extra enfas elmätare på den fas som är mest drabbad av trasiga säkringar, och sedan läsa av den med en Power Concern, ELIQ eller liknande.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
04 juni 2012, 11:38:51 »
Citera
Är det nått sånt här du vill ha?
http://www.proswede.nu/Visande-instrument/Ampere--voltmetrar/Digital-amperemeter-for-panelmontage-96x96-mm-3-fas/?PHPSESSID=975ba4d4def2bc0e6f166e1f16104ac9
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
04 juni 2012, 11:58:33 »
Citera
Problemet med en sån är att du inte får koppla inkommande faser genom den mätaren. Skall du köpa en mätare som får kopplas in på det viset så är det inte direkt gratis...
Enklast är att sätta dit strömtrafos och mäta spänningen över den med ett panelinstrument. De flesta trafos brukar ge nån/några mV per A, så ett mätområde på ca 200mV AC är nog lagom.
Loggat
Gävleborg.
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Lelle
«
Svar #9 skrivet:
04 juni 2012, 22:53:45 »
Citera
Tack för svaren!
Ja helst skulle det vara något i stil med det som Carl hänvisade till. Ett instrument som visar alla tre faserna på en gång med lysande siffror som syns på några meters avstånd i samma kapsling. Men som sagt, instrument i den kalibern brukar ha en fet prislapp. Men kan ändå vara intressant att kolla upp. Sen så måste det vara transformator och inte shunt.
Annars så håller jag med dig Purjo att en enkel lösning skulle vara tre voltmetrar och ett knippe mättransformatorer.
Är det mest resistiva laster (som det är i detta fall) så borde även billiga instrument fungera hyfsat. Jag har inte jämfört t ex Biltemas billigaste med min kalibrerade Fluke som mäter TRMS, men det kan vara tillräckligt bra för ändamålet. Cosfi, VAr och sånt är ointressant här. Har en Biltemamultimeter och några toroidtrafo liggande så jag ska försöka hinna göra ett litet test.
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #10 skrivet:
04 juni 2012, 23:19:23 »
Citera
Nej, syftet är ju inte att mäta strömmen exakt, utan att visa vilken av faserna som redan är tillräckligt belastad.
Ett panelinstrument med 1" höga LED-siffror kostar inte mer än en dryg hundring och billiga strömtrafos borde kosta under hundringen. Åsså lite plywood och en burk svart sprayfärg till lådan... Totalt blir det under tusenlappen.
Loggat
Gävleborg.
gasgaraget
Kan värmepumpar
Stad/land: Mölndal
Antal inlägg: 91
Karma +0/-0
Kön:
gasgaraget
«
Svar #11 skrivet:
05 juni 2012, 13:58:10 »
Citera
Hej.
Min plan är att använda befintliga strömtransformatorer som Nibe använder. Logga med Logger2020 samt analogIO-modulen. Den har ju DC in så man måste likrikta signalerna från transformatorerna samt glätta signalen. Om man använder dioder för detta kommer små strömmar inte att registreras pga spänningsfallet över dioderna så det blir till att koppla en precisionslikriktare med OPampar samt glättning. Men det kostar inte så mycket. När jag får lite tid över skall jag löda ihop det.
Jonas
Loggat
Nibe 1150 med VPAS 300/450, 192m aktivt. Installerad juli 2011 inkl elkonvertering samt frikyla. Sutteränghus 280kvm uppvärmd yta i göteborgsområdet (1970). Tidigare förbrukning med 2 st luft/luft ca 32MWh, utan ca 40MWh, nu ca 12MWh. 10kW solpaneler, beräknad årsproduktion ca 9000 kWh, installerad oktober 2015.
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #12 skrivet:
05 juni 2012, 14:08:11 »
Citera
Kan du inte läsa ut det från Niben via ModBus eller nåt? Då får du ju nytta av strömtraforna i Nibens reglersystem också plus att du slipper bygga/kalibrera egen elektronik...
Loggat
Gävleborg.
gasgaraget
Kan värmepumpar
Stad/land: Mölndal
Antal inlägg: 91
Karma +0/-0
Kön:
gasgaraget
«
Svar #13 skrivet:
05 juni 2012, 14:15:49 »
Citera
Jo antagligen men jag missstänker att nibe har förenklat lite då de inte heller kan hantera låga strömmar. Enkalst att få in det i loggern. Jag vill ha allt på ett ställe och logger2020 läser inte Modbus (än?). :-)
Inte så avancerat att löda ihop. Resten finns.
Jonas
Loggat
Nibe 1150 med VPAS 300/450, 192m aktivt. Installerad juli 2011 inkl elkonvertering samt frikyla. Sutteränghus 280kvm uppvärmd yta i göteborgsområdet (1970). Tidigare förbrukning med 2 st luft/luft ca 32MWh, utan ca 40MWh, nu ca 12MWh. 10kW solpaneler, beräknad årsproduktion ca 9000 kWh, installerad oktober 2015.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 929
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
pathe915
Kvarn
Jisse
perra83
VictorHus13
Josth
Zyberdude
Smurfen.
rocas
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info