0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den iden kan du överföra på värmepumpar i sverige.Om jag skulle få 50% av den extra besparing som en intrimmning av systemet skulle ge skulle jag vara förmögen idag.Tyvärr är det allt för få värmepumpåsägare som tror att deras anläggning år oekonomiskt, "den fungerar ju och det går ju mycket mindre el nuförtiden" är det vanligaste man får höra.Ändå kan en injustering av kurva, termostater och flöden ofta ge en förbättring på i runda slängar 20-30% i många fall./quote]Jag håller med om att det lönar sig att trimma anläggningen. Efter installation av IVT 700 sjönk förbrukningen med ca 5000 kWh/år. Därefter har förbrukningen minskat med ytterligare 3000 kWh/år efter att jag ändrat och skruvat på en en del detaljer.
Det finns hyresvärdar som har egendebitering av värmen.Problemet blir när man bor i lägenhet att alla måste ha ungefär samma temperatur för att ingen skall åka snålskjuts på grannarna runt omkring.Men det finns system som tar hänsyn till det mesta.
Värmen lär ju inte skilja så jättemycket mot den teoretiska men varmvattnet kan en slösaktig familj göra slut på 10 -15 000kwh per år på.
Även här ska man ha en individuell mätning och eventuellt stänga av varmvattnet i några minuter om man duschar för länge.
Det finns ju sådana varningssystem som ska motverka slöseriet med varmvatten.
@ BigfootAtt man har en ventil som stänger (respekive stängs av styrningen) när vattenförbrukningen blir orimligt hög. Även i Ungern tänker jag på sådana lösningar ....
Att man har en ventil som stänger (respekive stängs av styrningen) när vattenförbrukningen blir orimligt hög. Även i Ungern tänker jag på sådana lösningar ....