0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon som vet vad bytesintervallen är på kamremsbyte på en Opel Astra Enjoy 1,6 -04 (nyare karossen)?//Krister
Hej,Detta är som gjort för missförstånd. Eftersom det finns flera motorer med 1,6 liters volym så skiljer sig intervallen för rembytet.På de äldre vart det 6000mil / 4 år efter som det visade sig att det inte funkade 12000 mil.Sedan vart det på nyare motorer 9000 mil / 6 år. Jag misstänker att du har en Astra H och då kan 15000 mil stämma, dock finns det nog också en åldersbegränsning också.Värt att kolla upp noga...Mvh
En följdfråga..... på Astra H drivs vattenpumpen av kamremmen??
Ja, ni har tur som bara har en kamrem. Jag måste byta de tre kamremmarna med tillhörande spännare och andra rullar på min bil...
Japp.http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=66&ModelID=352&CarReference_ID=434&CategoryID=130
Troligen inte.Men det är en djungel. Du måste kolla motorkod. t ex så har Astra G vissa år båda typerna samtidigt på sina 16v 1.6 motorer, och de finns fram till -05Astra H ska ha den bredare typen (som inte driver v-pump) på 1,6 men inte på 1,8 eller 2,0. Och 1,4 har kedja... osv osv...ex.Motorkod Z16XEP bred rem (24 mm) driver inte V-pump.Motorkod Z16XE smal rem (20 mm) driver V-pump.Sen finns det ju en miljon andra varianter...Här är länkar till MECAs beskrivning av de två varianterna om det kan klargöra något.Länk Bred remLänk Smal remObs tryck på knappen "Passar till följande bilar" under bilden.Uppe till höger kan du knappa in reg nr och få upp fordonsdata och förhoppningsvis rätt motorkod.//2000