0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Prova på din bil då.Jag som har en tävlingsbil vet hur lätt det är att överhetta bromsar.Trampa gasen och bromsen i botten vid 90km/h och se vad som händer.Har du en klen motor så kanske bilen stannar innan bromsarna blir så heta så de inte fungerar alls.
Så länge bromsarna håller ja.Hur länge gör dom det när du gasar samtidigt?I samma stund som skivorna överhettar så blir de som tvål.
Att gasen går med 'by wire' kan jag köpa - men det vill mycket till innan bromsarna enbart går på detta. och innan man dömer ut det systemet så tänker jag direkt vajerstyrd gas där vajern har splittas upp sig pga. slitage och blir kvar i botten när man stampar - det det har jag själv råkat ut för och den händelsen tror jag aldrig någonsin kommer att råka ut för på en 'by wire' bil. som sagt en sådan sak att motorn rusar skall inte ge mer än någon 1/10-dels sekund panik och man vrider av tändningen, slår ur växeln om det inte går (bilar med startknapp... hur fasen kan man hitta på något så idiotiskt - för mig är det traktor på riktigt om man startar med knapp) och förstås bromsar hårt och allt hårdare (speciellt om man kör automat) utan att pumpa med foten för att inte bli av med vakumet i vakumservot på bromsen - en motor med öppen spjäll genererar inte någon vakum för bromsens räkning en broms som man trampat ur vakumet på pga vilt stampande är mycket tungbromsad och där är det tveksamt att en normal människa kan bromsa ned en motor på fullgas och på ettans växel, medans med vakum skall den klara detSitter man och fesbromsar när motorn rusar så blir bromsarna snabbt överhettade och tappar grepp (fast brukar inte rallybromsar vara som bäst när skivan börja glöda mörkt - typ 450 grader C ??) utan märker man att motorn går åstad så skall man bromsa resolut tills bilen står still
HejSnor/ inkräktar lite på tråden då jag har fått ett mkt märkligt fel på bilen!Apropå att bilar nuförtiden har en egen vilja.Häromveckan så bromsade bilen till av sig själv...... Efter några sekunder hände det igen. Som tur var körde jag mina laglydiga 70-75 km. Det var ingen hård inbromsning utan mer än lättare tryck på pedalen. Läskigt om det skulle ske i 120 km.Samtidigt som detta hände la jag märke till att varningslampan för antispinn å rollover osv...blinkade till.Så det tycks som elektroniken har fått fnatt.Varningslampan lyser till då å då men ännu inga fler ofrivilliga inbromsningar.Så nu har jag ständigt 2händer på ratten, när jag kör.Tilläggas kan att de främre bromsskivorna är väldigt heta.M v h tyke
Du har rätt.Man har 3-4ggr på sig att trampa utan servo, sedan blir det mindre rolig.Och om man mjukbromsar så värmer man upp skivorna och de blir som tvål som jag skrev.Definationen tvål betyder att de tar dåligt fast man har servo.När man tävlingskör så bromsar man alltid hårt eller distinkt för att inte förstöra bromskraften.Din uträkning, tipo, fungerar säkert bra om du inte rört bromsen när bilen rusar och du trampar hårt direkt.Jag tävlar på bana till skillnad mot rally.På bana gäller det jag sa till skillnad mot rally där man kan tillåta sig att köra på bromsarna.Jag har bara varit med om att en bil rusat för mig en gång och det var en automat från stillastående och bromsen hjälpte inte utan jag ryckte i neutral.Jag glömde säga att innan man leker med tanken att vrida på nyckeln så kolla innan om rattlåset slår i
Vissa Mercedes (bl a) med mer avancerad bromshjälp har en funktion för att hålla bromsskivorna torra när det är regn/snö. Kan det har varit nåt sånt som slog till?
Men värms inte skivorna med samma energi om retardera bilens hastighet med säg 20m/s2 i 10 sekunder som 10m/s2 i 20 sekunder?Alltså om man fisbromsar ner hastigheten från 90 till 50 på 1 km eller hårdbromsar 200m borde ju ge samma värme på skivorna? Den förlorade rörelseenergin som överförs till skivorna borde bli den samma eller är jag helt ute och cyklar nu? Dessutom borde väl en längre inbromsning ge skivorna en chans att ventilera bort en del värmeenergi pga längre tid för uppvärmningen?EDIT: Kom på att mitt resonemang inte funkar vid skenande motor, då är det ju givetvis bättre att bromsa allt vad tygen håller innan skivorna blir överhettade eftersom motorn hela tiden tillför enorma mängder värme.