Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp oss ta reda pÃ¥ om braskamin el. luftvärmepump passar vÃ¥rt hus bäst  (läst 10917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leffemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vi har ett hus i västra härjedalen i fjälltraktsområdet.
(Hus layout i enkelt format finns i bifogad jpeg.fil)

Det används både som fritidshus (4-5 personer) och fast boende (1 person). I dagsläget värms hela huset upp med direktverkande el, elementen är från början av 1980-talet ca.
Under perioderna huset är bebott av endast en person är det värme på elementen i sovrum 2, hall, kök, vardagsrum och badrum så att vi håller en ca 20-21 grader inomhus. Elräkningarna som varannan månad dimper ner har fått oss att se över vilka alternativ som skulle vara möjliga för oss.

Vi har fått flera förslag på vad som kan passa oss bäst.
Förslag 1: Att installera en braskamin med konvektion i vardagsrummet. Som vi ser det är vardagsrummet den enda rimliga placeringen utav kaminen, för en kamin i ex kök, hall skulle nog se lite knepigt ut. I beräkningen för braskamin skall nämnas vi har ett vedlager som borde räcka i minst 15 år vid dagligt eldande. Även om veden blir lite gammal efter några år så borde den ändå gå att elda med för att få lite värme även om man får elda hårdare.

Förslag 2: Att installera en luftvärmepump. Vi har besökt en handlare som föreslog luftvärmepumpen Sanyo Sap-KRV93-123EHN med värmeeffekten 4,2 kW och COP 3,61 som bästa lösningen. Bästa placeringen utav innedelen tror vi skulle vara i köket ovanför ena fönstret, men det kanske finns bättre lösningar. Detta för att få så stor spridning utav värmen till hela huset. Ni kanske har andra förslag för placering av innedelen av pumpen?

Jag har gjort en enkel ritning av husets layout och bifogar filen här. Där finn utmärkt vart elelementen som finns idag är placerade. Utmärkt finns också vår tänkta placering utav braskaminen om vi bestämmer oss för en sådan, och vår tänkta placering utav luftvärmepumpen om det istället blir en sådan. Det kommer endast att bli ett av alternativen pga kostnaden. Sedan undrar vi lite om en luftvärmepump verkligen är byggt för klimatet i fjälltrakterna i Härjedalen. I infobladet för Sanyopumpen står "Garanterad drift ned till -20 grader C". Stämmer detta i verkligheten också eller ser det bara bra ut på papperet? Oavsett vilket alternativ det blir så kommer elelementen som finns idag att finnas kvar som stödvärme vid behov.

Förstår att det förmodligen finns fler luftvärmepumpsförespråkare här än braskaminförespråkare, men vill ändå försöka få hjälp med att hitta bästa alternativet för just oss  ;)

/Mvh
Leffe

Utloggad mansan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är krÃ¥ngligt!
Gratis ved i 15 år måste ju bli billigast

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
Enligt testrapporten från SP (finns att ladda ner på http://www.ahlsell.se/) så gav Sanyo123 vid -18 grader 2620w ut vid 1260w in -> COP 2,08 vilket var högst uteffekt av testade pumpar vid den tempen.

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
Du får väl svårtmed spridningen av värmen med en kamin, visserligen gratis ved.
Värmepumpen borde du väl ha som på bilden, då sprids värmen bättre än ditt förslag, kolla bara så att du inte har en soffa rakt framför.

John
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Det måste väl vara mycket mysigare att se in i en brasa än att titta på en värmepump ::)
Och med gratis ved kan man unna sig att inte elda hela tiden. COP 2 på en VP innebär bara en halvering av uppvärmningskostnaden, men ingen minskning av kostnaderna för varmvatten och hushållsel.

elda varanna dag och få samma COP  ;)

Själv har jag två VP men ingen kamin.  :(

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag tycker att planlösningen inte är perfekt för varken VP eller braskamin. Du måste köra elelementen rätt mycket iallafall, om du inte skall ha delar av huset ouppvärmt.

En bra lösning (om man får drömma) skulle vara en billig, liten R410 pump i den del av huset där sov-delen finns. Och en braskamin i dag-delen. Du kör VP med hög effekt på natten bekymmersfritt, och kan dra ner värmen litet i dag-delen.

Och på dagen kör du tvärtom. Besparingen mot idag blir ju rätt rejäl, eftersom huset är bebott året om?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
placera innerdelen som Johnny00 föreslÃ¥r men exakt mot dörren till köket. Se till att dörrar är helt öppna , även den mellan kök och hall. Köp en Sanyo 123 och du kommer antagligen att klara dig ganska länge. Hur kallt är det hos er t.ex nattetid och vad är temp dagtid? Sedan om du kompletterar med en braskamin sÃ¥ kan du driva runt värmen frÃ¥n den med enbart fläktfunktionen pÃ¥ Sanyon. Som er planlösning är sÃ¥ fungerar en braskamin väldigt dÃ¥ligt hos er utan en kompletterande fläktkanallösning. "Garanterad drift ned till -20" betyder att den stängs av vid -20 och startar upp igen vid -15 till -16.  Den fungerar helt klart och levererar värme.
LJ

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om du väljer både braskamin och L/L värmepump, blir naturligtvis lönsamheten för pumpen ansträngd. Istället för att välja märke A eller B skulle jag ta den absolu billigaste pump jag kan hitta, från en känd kvalitetstillverkare av R410 pumpar. Möjligen skulle jag ta viss hänsyn till garanti/reparationsmöjlighet eller gå den andra vägen och göra en del av installationen själv.

Det är ju inte riktigt som att köpa bil (Volvo eller SAAB). Pumpen skall du ju ha för att spara pengar. Ju mer dessto bättre! Och det kan ta dig tre- fyra år innan du ens fått investeringen tillbaka.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Leffemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vill börja med att tacka för alla svar som kommit in!
Några av svaren föreslår att vi ska installera både braskamin och värmepump, det kommer inte att ske utan vi kommer att välja ett av dessa alternativ som vi tror mest på. Som flera här kommenterat så är gör huslayouten det svårt att sprida värmen till hela huset, oavsett vilket alternativ vi väljer, men det går ju att stödvärma med något befintligt elelement också om det skulle behövas.

Tankar kring förslag 1, Braskamin: Att sprida värmen till andra rum om vi skulle välja en braskamin, hur skulle det praktiskt kunna fungera och vilka kostnader är det ungefär man pratar om då? Braskaminen vi kollat på kostar monterad och klar ca 40 000 kr. Rätt dyrt, men då är det också en modern braskamin med konvektion, viss del täljsten och automatiskt spjäll. Det som drar upp priset kraftigt är att det är en vindsvåning ovanför så rökkanalen blir rätt lång, ca 4 meter. Hur skulle man bäst kunna sprida värmen från vardagsrummet till övriga huset eller delar av huset iaf, och vad skulle en sån lösning kosta ungefär?


Tankar kring förslag 2, Luftvärmepump: Angående förslaget av placeringen av värmepumpen. Vi har fått uppfattningen att det inte är att rekommendera att sätta den i närheten av där man ofta befinner sig. I Johnnys förslag att sätta värmepumpen i vardagsrummet och mitt emot köksdörröppningen kommer pumpen att vara precis där vi har soffan och TV'n. Det kanske kan upplevas störande att både få luftblås på sig och att man blir störd av ljudet då? Det var rekommendationen vi fick av handlaren iaf. Själva möbleringen tycker vi gör sig bäst som det är nu, dvs att ha TV'n i hörnet mellan fönstrena i vardagsrummet och soffa, fåtöljer framför. Detta främst för att fönstrena är placerade på den sidan av rummet.


/Leffe
« Senast ändrad: 31 oktober 2005, 16:37:30 av Leffemannen »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
en sak att tänka på är att där du bor är det relativt många dagar med temperaturer en bra bit under 10 grader och då fungerar ju inte VP speciellt bra, det gör ju däremot en bra braskamin. vore det min sak så tror jag nog att jag skulle satsa på en braskamin
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Leffemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
en sak att tänka på är att där du bor är det relativt många dagar med temperaturer en bra bit under 10 grader och då fungerar ju inte VP speciellt bra, det gör ju däremot en bra braskamin. vore det min sak så tror jag nog att jag skulle satsa på en braskamin

Ja, det är ju kallt här uppe precis som du säger. Ser i din signatur att du bor i Jämtland. Klimatet kring fjälltrakten i härjedalen brukar ligga några grader under temperaturen i Östersund. Speciellt nattetid är det ju väldigt ofta en bra bit under 10 grader. Blir mer och mer tveksam till om värmepump egentligen är det optimala. Det lutar mer åt en braskamin och att istället komma på en bra lösning för att sprida värmen från denna till iaf vissa delar utav huset, främst köket och kanske även hallen om det är praktiskt möjligt utan att det kostar fantasisummor.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Båda passar bäst,eftersom de kompletterar varandra.Kör luft/luft VP till -5 eller -10,sedan braskamin,eller överlappa.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Båda passar bäst,eftersom de kompletterar varandra.Kör luft/luft VP till -5 eller -10,sedan braskamin,eller överlappa.

JA det blir ju billigt..

Ta braskaminen köp en sk värme förflyttare på clas olsson för någon hundring.
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=C8CE0A42F70444389B5BFF45A7869F15353511&CatPath=0q535q538q527&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=7089035#N0q535q538q527

Borde funka bra.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Leffemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Båda passar bäst,eftersom de kompletterar varandra.Kör luft/luft VP till -5 eller -10,sedan braskamin,eller överlappa.

JA det blir ju billigt..

Ta braskaminen köp en sk värme förflyttare på clas olsson för någon hundring.
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=C8CE0A42F70444389B5BFF45A7869F15353511&CatPath=0q535q538q527&CampPath=&IsCampaign=N&NoCache=7089035#N0q535q538q527

Borde funka bra.

Ja precis, det blir inte sÃ¥ billigt nej  :) Om vi väljer bÃ¥da kommer det att dröja vääldigt länge innan vi passerar plus-minus-noll mätt i kronor.
En sån värmeförflyttare du länkade till ser riktigt intressant ut. Den förflyttar 60 m3 i timmen enligt uppgift och i och med att den är tempstyrd så slipper man knäppa av och på den eftersom den sköter sig själv. Med en sådan lösning borde man åtminstonde kunna värma upp köket och en liten del av värmen borde förflytta sig automatiskt ut till hallen också. Ljudnivån är 35,7 db(A). Det kan jämföras med ljudnivån på Sanyon som enligt spec är H-34 dbA, M-31dbA, L-29dbA, Qt-25. Antagligen skulle Sanyon gå på Medium eller hög mest hela tiden, men ljudnivån på värmeförflyttaren är högre ändå. Det kanske skulle gå att byta ut den fläkten till någon tystare, typ Papst om den är alltför högljud. Men det är bara om man verkligen skulle bli störd av den, om man micklar på alltför mycket i försök att få den tystare så kommer nog volymen luft den kan skyffla minska radikalt. Tycker att denna lösning med braskamin kombinerat med värmeförflyttaren ser rätt bra ut.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Tror oxÃ¥ det blir bra  :)

Kan vara rätt skönt att slippa vara el beroende i fjällen oxå.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!