0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min idé är ju att starta utan att satsa/riskera pengar.Självklart kan man lyckas med vad som helst. Men man ska ta hänsyn till risker. T.ex. är det ingen bra idé att ha lager när man jobbar med solceller. Priserna är ganska instabila och priserna fortsätter ständigt neråt.Som sagt, vill nog satsa på kompetens och projektledning/utveckling mer än på att bara sälja eller installera komponenter ...
Och just att kunna sälja är för dom flesta den svåra biten, det gäller både varan, tjänsten och sig själv.Det gäller ju att "kunden" av nån orsak vill ha just dig och inte någon "konkurrent", duktiga "hantverkare" vimlar det av men dom brukar sakna den viktigaste förmågan, den att få folk att "förstå" att det är just "dig" dom vill ha.
Jag har ingen erfarenhet från att arbeta med Kommuner, men jag kan tänka mig att de i lite större projekt inte gärna köper tjänster av enmansföretagare, men ta ett snack med dem och hör dig för.Du skulle t.o.m kunna erbjuda dem ett gratis demoprojket där du gör en energibesiktning, föreslår åtgärder, och presenterar kostnader/besparing och resultat?
Det största problemet med kommuner (iallafall de vi försöker sälja oss till) är att dom aldrig har några pengar...