Hej
Efter ett par givande

timmar i garaget så har jag lyckats förstöra en hel del men samtidigt upptäckt andra saker....

Lyckades lossa växelhuset... Luckan som jag nämnde tidigare var precis som smurfern skrev.
Kan vara skarven på växelspaken.
Lossade en av bultarna å lyckades dela på allt utan förstöra något !

Testade att snurra på svänghjulet , det gick runt utan problem. Testade även å skruva i tändstiften gick lite trögare IOM komp.
Glad till sinnes å stärkt med en pilsner så återgick jag till drivaxel/ vattenpump,impeller.
Där började det skita sig... Bultarna till impellerhuset gick av utan något större bekymmer. Sedan brast själva huset till impellern.

Stärkt av misslyckandena hittills

så fortsatte jag med skäddan/vinkeln där proppelleraxeln kommer ut. Fick ut 5 av 6 skruvar. Tvungen att borra ut den sista med genomborrning av godset som resultat...
Kan inte bara skylla på pilsner å ev påsk whisky utan godset är otroligt skört...
Kanske beroende på att någon offeranod har nog inte denna motor haft som hjärtevän sedan 80 talet...
Hittade modellbeteckning men fann den inte bland dina sidor leifa.
Nr om jag tyder det rätt är 20ba77s..?
Till sist efter denna långa harang är att vinkelväxel å det som fanns längst ned är en sörja av rost/sjötulpaner/sand osv...
Går säkert att få rent men frågan är vad det kostar med ett nytt hus till impellern som jag lyckades ha sönder ..?
Vad tror ni om lägga delarna i tex diesel ?
Fortsättning följer.....
M v h tyke