0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är jag övertygad om med att det är kallare i botten , men hur har du kommit fram till det??? Dricker du kaffe med sugrör? På olika höjd ner i termosen??
Skiktning eller inte så har ju det kaffe man dricker sent på eftermiddagen legat där längst och läckt värme till omgivningen, inte minst för varje gång man öppnat och släppt ut värme.
Jag skulle säga att dina mätprober visar fel. Vad kör du med för prober?130 grader motsvarar kokpunkten för vatten under 1,7 Bars övertryck, mer än vad högsta koktrycket i en tryckkokare. Det finns heller inget i det kokande vattnet som plötsligt kan höja tryck och temperatur bara genom att stänga in det i en termos. För att åstadkomma det måste vi tillföra ytterligare energi utifrån.Min tanke gällande "fördelaktig" skiktningstemperatur.Du har (minst) två krafter som verkar här, dels flytkraften som verkar för att de vattenmolekyler som har högre energi och därigenom lägre densitet strävar uppåt medans det de svalare sjunker neråt.Den andra är värmefördelningen dels genom ledning, molekyl till molekyl och strålning av värme (IR). Nettotransporten av energi sker från det varmare vattnet i toppen mot det svalare i botten av flaskan. Detta verkar alltså utjämnande på temperaturdifferenser.När det uppstår balans mellan dessa två krafter/effekter så stannar skiktningen upp och blir så småningom en temperaturutjämning.
En sak vet vi med säkerhet! Kaffe suger oavsett hur varmt eller kallt det är