0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Älgar gör ju även nytta, som mat på bordet, prima mat dessutom - det är ju därför det finns älgar i Sverige.Det kan man inte överföra på vargen.
Älgar gör ju även nytta, som mat på bordet, prima mat dessutom - det är ju därför det finns älgar i Sverige.
Om jag kör på en älg och skadas kan man knappast lasta älgen för det utan mig som ouppmärksam förare. Ingen Normal älg jagar människor utan det sker med halvtama djur som har förlorat sitt normala beteende.Men varför man massutrotar myggor i nedre Dalälven kan jag inte förstå, dom har ju samma existensberättigande som kackerlackor, löss, vargar, blåmesar mm.
Som med grävlingar, en bra jycke håller dem borta från hus och tomt. En sån har jag själv nu, han hade nog inte backat för en varg heller. Men hade jag haft problem med varg så hade jag nog valt en Maremma istället.
Hej!Jag vet vad du talar om. Jag bodde en tid tillsammans med två hundar i ett grävlingstätt område i nordöstra Dalsland. Min finske lapphund, som var och är en gullig ullgubbe, blev ett monster när det kom in en grävling (eller katt) på tomten och det hände ofta. Min vallhund (pyreneisk vallhund), däremot, höll sig alltid i bakgrunden och lät lapphunden ta striden.Jodå, en maremma håller vargen borta. I Namibia använder man på vissa håll maremman till att skydda boskapen från geparder.Vänligen / Gunnar
En som jag fattat mycket tycke för är Pyrenéerhunden.
Otroligt korkat argument att en större fara skulle "rättfärdiga" en mindre fara. Ungefär som därför att vi har mördare så är det ok med våldtäktsmän.