0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vill varna för att prova en för stor kompressor i ett litet system...har sett allt för många anläggningar där motorströmmarna i stort sett är oförändrade ner till 40hz eller i olyckliga fall ännu lägre....och hetgaserna stiger vid varvtalssänkning ..,,.---i små anläggningar fungerar det alltid bättre med en för liten kompressor kopplad 230VAC som körs översynkront.
Spänningen ska ju följa frekvensen propotionellt vid "vanlig" frekvensreglering, då borde ju även strömmen sjunka. Pumpar man ex. halva mängden gas per tidsenhet (halva varvtalet) borde ju effekten oxo halveras och därmed värmeutvecklingen.. tänker jag galet ??
Nästa fundering i ordningen... Tål kompressorn frekvensreglering, ibland skapas ju "spök" strömmar i rotorn som äter upp lagren i förtid. Var ju vanligt i industrin när frekvensdrift sattes in. Hur det är idag vet jag inte. Vet bara att vissa fläktmotorer som frekvensregleras får lager fel vääldigt fort i vissa fall.
Nästa fundering: Jag har möjligheten att sätta 2 värmexäxlare i serie på kondensor / förångarsidan, skulle detta öka verkningsgreden eller bara ställa till med högre förluster i form av tryckfall ?Växlarna är var för sig gjorda för "normal" bergvärme i 7KW storleken.