0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag tror att om man vill kunna styra grejerna så behöver man IVT:s grejer, men det brukar finnas utgångar för t ex summalarm.
Bosch och IVT är exakt samma prylar. Programvaran i styrsystemen är densamma så eventuell tillkopplad fjärrstyrning har ingen aning om det sitter en Bosch eller IVT i andra änden.Enda nackdelen med Bosch/IVT är att de nya roliga prylarna kommer först som IVT och säljs dyrare ett tag innan dom dyker upp som billigare Bosch-prylar.
Ok, Hur kan man "trimma in systemet" med arbetstank på bästa sätt?Kan man använda IVT anywhere eller motsvarande app till Bosch-maskinerna?Vilken Bosch skulle du rekommendera i mitt fall?Jag har en energibehovsberäkning någonstans i tidigare inlägg.Sedan tillkommer ett 45 m2 garage med 200 mm u-min-grund ca 200 mm väggisolering och 300 mm takisolering som skallvärmas upp. Jag tror jag skall köra med Fläktkonvektor på det. Vad tycker du om det valet?
Hej!Enligt min åsikt finns ingen VP:n som är jättemycket bättre än de andra, vissa skillnader är det förstås men jag har svårt att se att det skulle motivera en merkostnad på 10-20 kkr.Det som är viktigt för installationen är installatörens kunnighet, ta referenser och hör dig för om andra är nöjda med just den rörkrökaren.Borrdjup är rätt viktigt, det är där man hämtar energin, så om nån vill snåla där så dra åt dig öronen.Enligt de uppgifter du lämnar i energibehov så ska en 6 kW VP räcka fint, speciellt om du kan elda lite då det är som kallast ute.
Tänker jag fel? - Är golvvärme ett dumt val i garaget? Det är väldigt väl-isolerat. Den svaga punkten är porten och järnet som kopplar samman garaget och uppfarten som blir en rejäl köldbrygga.
gv-lev rekommenderade också att börja med fullt flöde ut till alla slingor och installera trådlösa termostater i efterhand.Låter det vettigt?
Precis. Det är bättre att styra tempen med hjälp av framledningstemperaturen istället för termostater.