0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
med 20m bör det finnas marginal. Jag är ju kanske en knäppgök men jag tror att FTX + bergvärme är en väldigt bra investering med avseende på komfort och totalekonomi.
I härraden 6-8kw och 140-200m borra lär du inte få några större problem. Inte heller särskilt beroende av vilket märke du väljer. Vi försöker komplicera allt här för att ha något att prata om
I ditt fall tyckte jag det verkade intressant att få ett djupt borrhål och en pump med tillsynes låg effekt (6kw) men som baserad på kolv i stället för scroll skulle ge en bra bit mer effekt med varmt hål. Med låg framledning och hög brinetemp in får, så vitt jag förstått, kolvkompressorn en fördel utan att få några direkta nackdelar. Dvs Sweetspot för en kolvkompressorvärmepump. Nibe vet jag har en sådan. Utifrån hur marknaden ser ut i dag och utifrån mina högst personliga preferenser i den effektklass jag köpt värmepump skulle mitt val landa på IVT eller Thermia. Skulle jag köpa 6kw värmepump med golvvärme skulle jag fundera på extra djupt hål och en kolvmockapär från nibe
en 6a ser ju egentligen ut att räcka Är garaget byggt med bra isolering?
Jag hade inte en aning om FTX för ett år sedan - allt annat hade jag funderat på med huset (allt skoj som automationssystem, datorsystem som adminsterar huset, ljudsystem, belysningslösningar m.m.)
En annan grej jag funderat på. Nu skall man inte stirra sig blind på COP, men den vanliga Diplomaten 8 ligger på 4,34 enligt EN14511 och DHP-H 8 på 3,2. Skillnaden jag kan se är att Diplomaten anger BOW35 medan DHP-H'n BOW45. Vad är det?