0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har fortfarande inte förstått varför t.ex Viessmann och Qvantum är bättre än de andra värmepumparna. Varför bör jag välja dem? Jag är nog lite för dåligt insatt än så länge
Hur tänker du då?
Som jag brukar, logiskt!! HGW utnyttjar värmen i hetgasen för varmvattenberedning, kondensationsvärmet värmer huset. Tittar man i ett tryck-entalpidiagram för R407C ser man att värmen som kan erhållas ur hetgasens nedkylning från 70 grader (det är vad hetgastemperaturen blir på min pump vid radiatordrift vintertid) till 40 grader är ungefär 30 kJ/kg. Så mycket mer går nog inte att krama ut hetgasen. Ytterligare nerkylning, kondensering och lite underkylning ger 180 kJ/kg. Det är när förhållandet husets värmebehov/varmvattenbehovet blir större än 180/30 = 6 som HGW-funktionen kan stå för varmvattenbehovet ensam. Är förhållandet mindre måste pumpen göra separata varmvattenkörningar. Det har inget att göra med om pumpen är klen eller kraftig i förhållande till totala värmebehovet eftersom förhållandet bestäms av egenskaperna hos R407C. En pump på 12 kW som går 12 timmar per dygn eller en på 6 kW som går dygnet runt är likvärdiga ur den synpunkten. Det blir lika mycket HGW-varmvatten om husets värmebehov är detsamma. HGW passar enligt min mening bäst i dåligt isolerade hus med radiatorer där varmvattenbehovet är relativt lågt. Mitt hus är idealiskt ur den synpunkten. I nya välisolerade hus kommer HGW funktionen inte till sin rätt. Jag har sett en kalkyl på ett hus där uppvärmningen av huset beräknades dra 10 MWh/år, varmvattnet en bit över 3 MWh. Värmeläckaget från varmvattenberedaren var någonting på 2 MWh/år vilket gör totala att värmemängden till beredaren blir över 5 MWh/år. Där har vi ett förhållande på 2 vilket innebär att HGW-funktionen kommer att stå bara för en liten del av varmvattenberedningen. Till råga på allt var det golvvärme i huset så man kommer kanske aldrig att nå en hetgastemperatur på 70 grader. Det innebär att tillgänglig hetgasvärme för att göra varmvatten blir ännu lägre. Det blev lite vid sidan av ämnet men det har ändå lite bäring på trådskaparens problem. HGW är det ingen mening med att välja.
jag hade valt en värmepump och en dimensionering av borrhålet som gör att installatörens kalkyl indikerar att du inte har behov av spets och en temperatur på inkommande brine som inte understiger 0 grader vid DUT. Givet att du har låg förbrukning och hög COP mha golvvärme och nybyggt hus hade jag kunnat tänka mig lite spets då totalen ändå blir så pass bra. Men då pratar vi liiite spets. Mitt val hade nog utifrån vad du presenterar landat kring 6-8kw med separat VV beredare för att säkerställa god tillgång på VV. Exempelvis Thermia Optimum Duo 6kw eller motsvarande från IVT eller Nibe. Borrhålets djup hade jag valt att dimensionera ganska väl. Det ska leva lika länge som huset kanske. Och huset kanske växer med tiden. Därutöver är borrhålets kapacitet även relevant utifrån ett kylperspektiv i fall huset ligger så till att man kan vilja kyla på sommaren. Värmepumpen kommer leva 10-20 år och kan troligen rent kalkylmässigt bytas ut efter 10-15år utan konsekvens. Därför är inte just det valet av lika stor konsekvens som hålet enligt min mening.
Danfoss äger Thermia, så för dem är det ett varumärke inom väggarna.Danfoss eller Thermia... ingen större skillnad. Det sägs att Danfoss värmepumpar görs i Polen, Thermia sätter förhoppningsvis fortfarande ihop dem i Arvika.Danfoss har endast rostfri VVB, Thermia har även modell med kopparfodrad VVB.
Men det blir ju inte så bra eftersom din maskin får gå mer för att du tar effekten från kondensorn och värmer VV med. Det resulterar även i att du får köpa mer elspets(kanske inte du nu då) som vi sett flera ggr i vinter då folk deaktiverar HGW för de vill inte köpa spets på värmen, bättre då att göra VV som vanligt med kompressorn.När tror du att du sparat in de 10500 spänn som G2 kostar mer än en Diplomat?
8kw och 140m borra är standarddimensioneringen och merparten av alla offerter kommer ligga där i kring så vida inte objektet har väldigt avvikande behov. De som skickar en offert till dig vill göra så lite arbete som möjligt så klart. Annars hade du ju inte behövt komma hit med frågor! Då hade någon av dina potentiella installatörer haft kompetens nog och tid nog att förklara allt detta för dig och då hade du valt den installatören. Ett hål på 200m kommer kunna ge 4-8kw kyla. Fördelen med ett djupt hål är att värmepumpen ger mer även på vintern - jämfört med ett grundare hål. Ett hål görs inte djupare i efterhand.. Ta en titt på de dimensioneringsunderlag du fått från de olika installatörerna och se hur mycket tillsatts som förväntas samt vilken temperatur inkommande brine har vid DUT eller i värsta fall årsmedeltemp. Gå heller inte på niten att bygga en värmelösning som kräver att man eldar vid DUT. Så gör man inte på ett nybyggt hus anser jag. Huset ska klara av att värma sig själv utan att ni är där (dvs utan den värme ni genererar) och den ska kunna hantera 22 grader i alla relevanta boytor samt lite enklare uppvärmning i exempelvis garage. I dagens hus utan källare är det vanligt att garagen nyttjas som hobbyrum/mekyta året runt och då behöver man kunna värma ännu mer. Vidare ska uppvärmningskällan klara av att hantera varmvatten för permanentboende i linje med mängden sovrum. Och min skola gör gällande att borrhålet bör ha överkapacitet för den dag huset skall byggas ut, exempelvis. Då kanske husets behov är mer i linje med 20mwh och i så fall behövs säkert 8kw. Även om en 6kw troligen skulle räcka fint den med Min uppfattning kan ju skilja sig från andras och mitt syfte är inte att hjälpa dig att köpa rätt värmepump utan att tillsammans med andra här på forumet ge det olika underlag och vinklingar så att du själv kan ta ditt beslut och känna dig nöjd med det.
Är Thermia rostfri som standard eller tillval?Behöver man oroa sig för att de rostfria från märkesproducenterna korroderar inifrån? Jag har hört skräckexempel om det från en värmepumpsentreprenör. Jag har också hört att det är viktigt vilken golvvärmeslang man använder då det är svårt att förhindra syreupptagning genom slangen helt till 100%. Stämmer det?Jag ställde frågan till en golvvärme-leverantör och han rabblade upp alla lager deras slang bestod av och att jag inte behövde oroa mig.