0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För massaved som väl är närmast vanlig ved får en skogsägare ca 300 kr/m3 fast mått eller ca 150 kr/m3 stjälpt mått. Det är väl ungefär vad man ska betala "vitt" för ved som ligger vid en körbar väg.
Beror på vad man överenkommer om. Oftas säljs ju färdig ved i kanske 30 m långa vedträ ... kört hem till dörren. Då kostar det t.ex. 60 EUR/m³ vad jag vet. Beror som sagt på vad det är för ved ..... björkved .... granved ...Vilken dåre skulle betala för vedstycken, kvistar och genar som är 1 km bort från närmaste vägen som på bilden ovan. Skogsägarna är ju glada att man snyggar till skogen ...
Kraftvärmebolagen köper den typen av bränsle, det går under samlingsnamnet GROT (en förkortning av gren rot och topp)
Men vem är så fattig (snål ) så han springer runt i ett kalhygge och tar vara på kvist eller topp för att få "billig" ved
Dessa som tycker att det är roligt att vara ute i skogen och fixa ved Dessa har sen pengarna över till ngt annat
Ja det finns folk till allt Kör själv virkesbil och kan köpa ved billigt eller byta mot transport av ved men ändå har jag inte sett finessen med att elda träd Och jag har ändå "cash" över när "bill" är betald
Kan ju vara en bra omväxling att fixa ved om man sitter framför datorn och gör beräkningar eller pratar i telefon eller kör bil hela dagen.