0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag låter fläkten gå när jag duschar och en tid därefter som jag manuellt bestämmer själv(kollar om det är kondens kvar på ytterfönstren, brukar ta nån timme). Rummet rätt stort, 14 kvm och tilluften tar jag från övrig boyta genom dörren på glänt.
Hej!När jag köpte mitt hus var det fuktskadat i flera rum i källaren (prutade rätt bra på priset på grund av detta).Jag trodde det berodde på taskig dränering men när jag rev upp golven så vart det fuktigare ju närmare badrummet jag kom.Där var det en dusch-del med kakel och våtrumsmatta.När jag rev kaklet (det lossnade rätt lätt) så var det ingen fuktspärr bakom.Så slutsatsen är att klistrar du kakel på väggarna utan fuktspärr så finns stor risk att väggarna blir blöta och fukten vandrar vidare till intilliggande rum. Jag skulle ha fuktspärr i alla fall i duschutrymmet både på väggar och golv, men inte på hela badrumsgolvet utan bara där det kommer vatten.
OK, tilluften får jag från en ventil i väggen utifrån, frånluften via en kanal och ut i skorstenen.Skulle ju kunna sätta en timer som man trycker på och sen att den går i nån timme.Är inte stora duschen jag har i källaren, typ 6-7kvm eller liknande, minns inte...
Det finns ju fläktar som styrs av fukten, kanske det passar dig bättre om du inte vet hur länge den behöver gå?
Ja det var andra bud det ThumbsupVar satt det våtrumsmatta, vägg eller golv?