Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mängd mätvärden för historik?  (läst 6625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mängd mätvärden för historik?
« Svar #15 skrivet: 29 september 2012, 16:23:18 »
Jag loggar datat från mina tellstick net i rrd-databaser. Jag läser av 1ggr/min och har databaser som ska klara 10 års loggning. Det tar upp 602MB disk. Loggar ett par mätvärden fler från frånluftsvärmepumpen, så den rrd-filen blir 843 MB. Har iofs 5.4 TB disk totalt att tillgå, så det blir ju en fis i rymden.
Jag får inte in värden oftare från varken tellsticken eller pumpen så att läsa av oftare är helt bortkastat för min del.

Har du skapat egna skript för att plocka datat från Tellstick och skriva till RRDs eller finns det några bra "färdiga" programvaror för detta?

Jag planerar själva att använda Beyond Measure som datalogger av rådata till en MySQL-databas. BM har inte stöd för RRD men vet inte heller än hur viktigt det är att använda RRDs för att effektivt arkivera data och visualisera denna. Blir att testa lite när jag väl har rådatan.
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mängd mätvärden för historik?
« Svar #16 skrivet: 29 september 2012, 16:41:52 »
Jag är ocksÃ¥ i startgroparna för att börja logga. Om du vill ha tips om andra loggers fÃ¥r du nog kolla nÃ¥t annat forum dock  ::)
Har du landat hur din lösning kommer se ut?

Citera
Så tio års loggning ryms på en USB-sticka. Jag tänker spara allt rådata för alltid, sen kan det finnas andra skäl att bearbeta datat och räkna ut medelvärden m.m.
Efter att ha utvärderat en del så håller jag med dig helt, verkar inte bli mer data än att det är lika bra att spara all rådata. Sedan beror det på hur man vill visualisera den arkiverade datan och kanske kan det då ibland vara smart att separat även skapa aggregerade värden men min, max och medel.
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!