I have a dream!
Att vi i detta forum med all kunskap, kunnande och erfarenhet skall kunna ta fram ett dokument som man kan ge en person som HAR bestämt sig för att köpa en LLVP. En handledning för att vägleda och för att undvika de värsta fallgroparna.
Redan nu vill jag poängtera att i alla sådana generaliseringar så gäller 80/20 regeln. D.v.s. att om man t.ex. skriver att ”Utedelen skall monteras på markstativ. Väggstativ kan ev. användas för montage på t.ex. garage eller annat utrymme där man inte vistas”. Då finns det säkert många som kan skriva att om man har fabrikat så eller så, då kan man använda väggstativ. Det tror jag säkert men det är inte det vi vill ha fram. Vi vill ha en riktlinje som om man följer den så blir det i de allra flesta fall rätt. Om man INTE följer den så kan det bli rätt men oftast fel.
Rickard, Hur gör vi tekniskt i forumet för att skapa ett gemensamt dokument? Det bör inte bli mer än en A4 sida (eller 2). I tråden kan vi diskutera fram och tillbaka om rubriker och lämplig text, men dokumentet bör ligga separat på något sätt.
Jag har en vision om vad som kan finnas med. Det finns säkert fler rubriker. Jag har även idéer för text men det kan vi ta sen. Det är ingen prioriteringsordning:
Installation
Placering innedel
Placering utedel
Rördragning mellan enheterna
Fabrikat (Här skall det naturligtvis inte stå ett namn utan vad man skall söka efter i mån av behov. Är det högt COP, låg ljudnivå eller )
Effektstorlek
Leverantör (Inga namn utan hur får man rätt leverantör och hur bedömer man den)
Garanti (Vad skall det stå på köpdokumentet mm.)
Varningar (Vad som gäller för ARN mm)
Allmänna tips (t.ex. att gå in i detta forum och läsa och ställa frågor)