0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LED borde väl egentligen vara sämre om det blir rost/ärg i kontakterna eftersom det går så låg ström?
Med LED så kan man ju löda fast sladdarna i lampan också. Lamporna håller väl längre än kärran...
En 12V-glödlampa på t ex 5 W lyser bra när den matas med 12 V och drar då ca 0,4 A men med lite dålig kontakt i lamphållaren eller en dålig kabel som lägger lite motstånd i vägen sjunker både strömmen genom lampan och spänningen över den med resultat att effekten i lampan sjunker kraftigt. Är motståndet i ledningen t ex 15 Ω sjunker strömmen till 0,3 A och spänningen över lampan från 12 V till ca 7,4 Volt och effekten i lampan blir då bara 2,2 W vilket gör att den bara glöder lite!LED-lampan drivs också med 12 V men varje LED i den behöver bara ca 3 V så den måste ha ettseriemotstånd för att inte strömmen ska bli för hög i LED-en (lysdioden). Den drivs med låg ström,kanske bara 10 mA (=0,01 A) vilket betyder att den måste ha ett seriemotstånd på ca 1000 Ω som avsiktligt begränsar strömmen genom lysdioden och då spelar det inte så stor roll om det kommer lite skit i kontakten som ökar kontaktmotståndet med några tiotals ohm, den lyser bra ändå
Varningen finger bara för led på släp tillsammans med CAN-bus och glödtrådsvakt. Lånade ett släp när jag hämtade en förgård i Nikkaluokta som hade ledlampor. Belysningen på släpet fick tokspelet pga för lågt motstånd.....man skall tydligen montera motstånd för att det skall funka bra i moderna bilar.
Ett sätt är att löda fast kablarna direkt i lampan Och såhär roligt och snabbt att byta