0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det går inte att få COP 3,99 vid 50 graders temperaturdifferens. Max COP vid 50 graders differens är ungefär 1,4 enligt databladen.
Kan du förklara bättre vad du menar med att COP på köldbäraren bara är 0.14, och vad du relaterar till när du skriver "värmning av köldbäraren", köldbäraren kommer ju att kylas i tanken, och värmas av marken precis om i vilken värmepumpsanläggning som helst.
Här är kalkylen för att höja brine 5 ºC.Vid 2,85v skulle den ge 85,92w och förbruka 18,92w per element.
Då kan vi ta de värdena och seriekoppla peltierlelementen med en pump med följande egenskaper i utgångsläget: Elförbrukning 1,5 kW Värmeproduktion 5,5 kW (COP = 3,67) 5,5 - 1,5 = 4 kW värme tas från marken 5 graders högre högre köldbärartemperatur ökar pumpens COP med 15 %. För enkelhetens skull räknar jag med att det högre COP värdet sänker kompressorns elförbrukning vid samma värmeproduktion. 5 grader högre köldbärartemperatur betyder att kompressorn drar 1,5/1,15 = 1,30 kW. Uttaget av värme från kalla sidan blir 4,2 kW eftersom värmeproduktionen fortfarande är 5,5 kW. Peltierelementen har COP = 85,92/18,92 = 4,54. Vid 4,2 kW värmeproduktion är elförbrukningen 4,2/4,54 = 0,93 kW. Värmepump och peltierelement producerar 5,5 kW värme och förbrukar tillsammans 1,3 + 0,93 = 2,22 kW el. COP för systemet blir 5,5/2,22 = 2,5.COP sjunker alltså när förvärmning med peltierelement införs. Det beror på att deras COP är lägre än pumpens marginella COP för höjning av temperaturen de första 5 graderna. Pumpens marginella COP beräknas enklast på följande sätt. Pumpen tar 4 kW värme från värmekällan och levererar 4,2 kW värme vid 5 grader högre temperatur. För det krävs 0,2 kW el. COP på marginalen blir 4,2/0,2 = 21 vilket är ett mycket bättre värde än för peltierelementen.
Jag förstår inte hur du skall få en fungerande värmepump av detta, till och börja med investeringen! 6kW värmeförflyttning med på 5 grader och COP ca 4 kräver 70st peltar = 21000kr bara där! 21000kr för 5 ynka ºC!Nästa steg för och höja 5 grader till blir inte lika rosigt eftersom 1:a steget får ökad belastning som då måste byggas ut med fler peltar för att klara egenförbrukningen från steg 2... och 3... ända till steg 10 för att kunna höja brine med på 50ºC. Det kommer krävas säkerligen 800-1000 peltar för att göra det med bibehållen COP om det ens går. Är du redo att investera hundratusentals kronor i en peltierfabrik eller?Någonstans måste man väl ända dra en skiljelinje mellan "intressant fruktsamt projekt" och rent vansinne? Asså jag vill dig och ditt projekt absolut inget illa!! vill bara inte se människor gå under i ogenomförbara projekt.
Jag tycker ni verkar ha enorma krav på COP?Med bara COP 1,5 skulle min VVB dra 60kwh/mån istället för 90kwh på sommaren.Är inte det en besparing?
Jag vill gärna ha något bättre än det jag har nu när varmvatten görs med COP över 3. Frånluftvärmepumpen måste väl göra varmvatten med COP > 1,5. Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli en besparing.