Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)  (läst 27274 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #15 skrivet: 14 mars 2012, 20:11:06 »
Du köper mycket saker GDS-Jan, om du kommer på något riktigt bra misstänker jag att du också vill sälja iden till någon drake.

Om du inte har gjort det sÃ¥ borde du starta en enskild firma "Värmesystemsutveckling" eller nÃ¥got sÃ¥dant, dÃ¥ fÃ¥r du kvitta dina utgifter mot din  riktiga inkomst i fem Ã¥r och helt plötsligt blir bÃ¥de material och verktyg betydligt billigare för dig.

Om tanken är att få firman att bära sig själv inom fem år så skall det inte vara något problem att göra så, det finns inget krav på att en rörelse skall generera vinst från första stund, och att du arbetar både intensivt och målmedvetet har vi ju redan kunnat konstatera tummenupp

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #16 skrivet: 14 mars 2012, 20:14:36 »
Jag förmodar att du ska köra fläkten tur o retur. Jag har självdrag och ett antal ventiler. Ibland drar det ut ibland dra det in . Din grej borde väl funka som FTXlunga utan fläkt?

Javisst det gör en tom ventil också.

Vitsen med den här är att den skall ladda kassetten med värme från avluften som den sedan ger tillbaka med tilluften.
Frågan är om man har någon kontroll över laddningen utan fläktar?
Det kan fungera men risken är väl att den ger kall luft in när kassetten är urladdad?

Jag tänkte sätta en fläkt i varje ända som kan blåsa ut och blåsa in luften.

Har man normalt undertryck i huset kan det räcka med en frånluftsfläkt som blåser ut och laddar kassetten.
När den stannar sugs luften in som i en vanlig freshventil.
« Senast ändrad: 14 mars 2012, 21:02:36 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #17 skrivet: 14 mars 2012, 20:23:31 »
Du köper mycket saker GDS-Jan, om du kommer på något riktigt bra misstänker jag att du också vill sälja iden till någon drake.

Om du inte har gjort det sÃ¥ borde du starta en enskild firma "Värmesystemsutveckling" eller nÃ¥got sÃ¥dant, dÃ¥ fÃ¥r du kvitta dina utgifter mot din  riktiga inkomst i fem Ã¥r och helt plötsligt blir bÃ¥de material och verktyg betydligt billigare för dig.

Om tanken är att få firman att bära sig själv inom fem år så skall det inte vara något problem att göra så, det finns inget krav på att en rörelse skall generera vinst från första stund, och att du arbetar både intensivt och målmedvetet har vi ju redan kunnat konstatera tummenupp

Tanken har slagit mig ungefär 180000ggr  ::)
Nu har jag ett redan välbetalt jobb så det skulle inte innebära en ekonomisk risk som ett sidekick.

Klart det vore roligt om man fick lite ekonomiskt stöd till sina ideer.
Man kan inte lÃ¥ta bli att utveckla saker när man läser om företag som har gjort liknande saker med pappväxlare  :o

En hel del av mina verktyg och utrustning ägs redan av min frus firma  ;)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #18 skrivet: 14 mars 2012, 20:33:37 »
Varför inte leda in frånluften i ett större spirorör som är fyllt med kopparrör som tilluften möter i?
Motströmsväxlare a' la old school. ;)
Absolut ingen kritik mot ditt nuvarande projekt, enbart en ide!
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #19 skrivet: 14 mars 2012, 20:36:05 »
Varför inte leda in frånluften i ett större spirorör som är fyllt med kopparrör som tilluften möter i?
Motströmsväxlare a' la old school. ;)
Absolut ingen kritik mot ditt nuvarande projekt, enbart en ide!

Går alldeles utmärkt.
Men man har inte så mycket utrymme i en ventil i väggen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #20 skrivet: 14 mars 2012, 20:51:10 »
En fördel förutom att dina utgifter i det närmsta halveras (eller om inköpen fördubblas :-)) ) borde vara att du bör ha lättare att förhandla med andra firmor/tillverkare som kanske ogärna affärar med privatpersoner. En firma borde ha lättare att sälja ett koncept än en privatperson.

Sen kan du skaffa konto på Ahlsell´s tummenupp

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #21 skrivet: 14 mars 2012, 22:47:07 »
Får se hur mycket Glycerin som får plats runt kylflänsarna, 2dl kanske.

Med en latent värme på 200kj/kg så motsvara 2dl ca 9l vatten vid fasomvandlingstemp 17 grader och 1 grader diff.

Borde hålla mot rätt bra mellan cyklerna men det hänger också på utetemp hur mycket effekt den värmer tilluften med. Det krävs en tempdiff mellan växlaren och luften för att det skall ske någon värmeöverföring.
« Senast ändrad: 14 mars 2012, 22:58:16 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #22 skrivet: 15 mars 2012, 08:51:19 »
Du köper mycket saker GDS-Jan

Detta kostar mindre än vi lägger pÃ¥ öl och vin pÃ¥ en helg  ;)

Teleskåprör fresh100 Ö&B 65kr
CPU kylare inkl fläkt Conrad 69kr
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #23 skrivet: 15 mars 2012, 09:53:06 »
Antagligen måste man köra fläktarna på tid för att det skall fungera vid alla temperaturer.
Lite mera tid på frånluft för att behålla undertryck.

Och en givare inne i kassetten för att se att den laddar upp och ur.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #24 skrivet: 15 mars 2012, 10:49:05 »
Jag har en plastpÃ¥se som jag fyllt med glycerin och knytit ihop, stor som en pingisboll ungefär, som jag brukar leka med när jag sitter framför datorn  ::)

Igår kväll höll jag den i knuten näve i ca 10min och la den sedan på en termometer.
Påsen föll från 31 grader till rumstemp på ca 30min.

Så trögt är det men lika trögt åt andra hållet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #25 skrivet: 15 mars 2012, 11:34:18 »
Så du höll i påsen i 30minuter? ingen kramp?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #26 skrivet: 15 mars 2012, 11:35:58 »
Så du höll i påsen i 30minuter? ingen kramp?

Jag höll den i 10min men behövde inte krama den hÃ¥rdare än datormusen  ;)

Den är värre åt andra hållet när den legat ute på trappen i 30min och man försöker värma upp den igen med handen.
DÃ¥ fÃ¥r man värk  :)
« Senast ändrad: 15 mars 2012, 11:40:35 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #27 skrivet: 15 mars 2012, 11:40:42 »
Frågade därför att du skrev att det var lika trögt åt andra hållet (uppvärmningen)
Men det förstås olika värmeöverföring, uppvärmning:värmeledning, avsvalning: konvektion o strålning
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2012, 12:48:22 »
Frågade därför att du skrev att det var lika trögt åt andra hållet (uppvärmningen)
Men det förstås olika värmeöverföring, uppvärmning:värmeledning, avsvalning: konvektion o strålning

Glycering har supercool egenskaper, alltså hysteres.
När tempen sjunker så är fryspunkten lägre och när den stiger så är den högre.

Precis i området för hysteresen beter den sig väldigt trögt och motarbetar tempändringar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Regenerativ värmeväxlare (FTX-lunga)
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2012, 22:07:55 »
Jag har försökt limma ihop kassetten.

Den är inte torr än men jag hoppas att den är tät innan jag slår i glycerin för 193kr/l.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!