0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så det kvittar alltså om spetsen ligger i i 5 minuter eller i 15
Precis Roland. Men du fattar vad jag menar eller hur. Vilken anläggning löper störst RISK att bli en elpanna. det kommer aldrig hända i endera fallet om man byggt rätt, men ofta är det ju inte så.
Det visar sig vara en intressant fråga när man börjar fundera. Jag utgår från samma antaganden som tidigare, att systemet som styr på returen startar vid 25 grader och stannar kompressorn vid 30. Med givare på framledningen startar pumpen vid 25 grader och stannar vid 35. Börvärdet vid returgivarreglering är 27,5 grader. Det betyder att börvärdet för framledningstemperaturen måste vara 32,5 grader (returtempereraturen plus deltaT över pumpen). Börvärdet kan inte vara medelvärdet av stopp och starttemperatur som är 30 grader för det skulle betyda att så fort pumpen startar stannar den. Framledningstemperaturen ökar ju snabbt från 25 grader till 30 grader när pumpen startar. Tillsatsen kommer att gå in när kompressorn ensam inte orkar få upp framledningstemperaturen till börvärdet. Den kan stanna på t.ex. 32 grader. Då går 3 kW tillsatsel så småningom in. På de flesta villapumpar betyder det att framledningstemperaturen plötsligt ökar minst 3 grader vilket i sin tur betyder att det är stor risk för att kompressorn stannar omedelbart i och med att stopptemperaturen nås. Eftersom det finns en serie IVT-pumpar med framledningsgivare har man löst det här problemet. Någon som vet hur?
Sen går ju en ny vp så pass högt i temp i dag så det är i de flesta hem liten risk att framledningen blir så hög så kompressorn stoppar man går ju oftast 10 grader högre numera.
Spetsen går bara in om börvärde -0.2°C inte nås inom en viss (justerbar) tid, alltså i detta fall 32,3 grader, eltillskottet går dessutom ur när vbf ligger bara några tiondels grader över börvärde.
Returtempen stiger inte så snabbt, i mitt fall, med deltaT 5°C tar det över en kvart innan returtempen når den temp som vbf får efter kompressorstart, i ett system med deltaT 10 grader skulle det ta avsevärt längre tid.
Jag vidhåller ändå att reglering på returen är bättre.
Titta vad jag hittade hemma i trädgården igår studs studs studs
Med givaren på framledningen betyder det att tillskottet är inkopplat sekunder snarare än minuter. Det kan inte ta lång tid för elpatronen att driva upp temperaturen några tiondels grader. Kopplingsdifferensen är enbart skenbart 10 grader. Så snart pumpen startar försvinner 5 grader eftersom deltaT över pumpen är 5 grader. I praktiken blir det samma temperaturhöjning på vattnet i radiatorsystemet oavsett var givaren sitter. Det är samma innetemperatur man vill ha i bägge fallen. Börjar man blanda in elpatronen verkar det i alla fall betydligt enklare med reglering på returen. Utan den ser jag ingen större skillnad.