0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Börvärdet ändras OMEDELBART vid temperaturförändringar på rumsgivaren. Uppdateringen av rumsgivarens värde sker kontinuerligt.Den enda tröghet som finns "inbyggd" är den som är en följd av att det tar lite tid att värma det matr. som omger termistorn.
Börvärdet för framledningen, det som är inom parentes efter ärvärdet för framledningen. Det värdet som datorn använder när den räknar gradminuterna (skillnaden mellan är och börvärde). Värmer man termistorn sjunker börvärdet omedelbart, är värdet visar den temperatur som pumpen i det ögonblicket den temperatur som pumpen orkar tillverka. Ärvärdets ändring har ingen direkt påverkan på börvärdet.
Och jag om innegiverens påverkan av systemet, hur det kan bli
Okej okej... men en annan fråga nu ligger inomhus temperaturen på 22,5 grader, varför en så stor temperaturskillnad? Borde den inte kontinuerligt justera kurvan beroende på skillnader på innetempen?
Innergivaren reagerar tämligen omgående men kapslingen gör att den känner inte ändringen omedelbart.
Nu är det ju väldigt få som har lösa termistorer på väggen så jag anser det mer korrekt att prata om innegivaren inklusive kapsling än lösa komponenter som sitter i kapslingen.
Framledning bör är värdet inom parantes på framledningstemp?Men med andra ord kommer jag få mycket mer start/stopp än vad jag hade innan men istället en jämnare temperatur inne, nackdel med mycket start/stopp?Aha.. jag trodde integralen tog hänsyn till innetemp men då vet jag, jag trodde att när man tryckte upp/ner på innegivare så var det pumpens börvärde man ändra men i själva verket är det innegivarens börvärde man ändrar? Så pumpens börvärde och innegivarens börvärde är två helt skilda saker?