0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Räknar man schablonässigt med 75W/m2 så behöver du ca 15kW när det är som kallast.
VP'n ger inte mer än kanske 3-4kW vid 10 minusgrader. Det räcker inte långt till ett dåligt isolerat hus på 200m2. Räknar man schablonässigt med 75W/m2 så behöver du ca 15kW när det är som kallast.
Skulle det hjälpa då om jag bytte ut elementen mot lågtempererat resten av huset? även om huset är dåligt isolerat?
Ett system som kräver lägre temp gör att VP kan jobba till lägre utetemp, men det förändrar ju inte husets effektbehov. Apropå elpatronen... Den övre värmer ju bara den övre delen av tanken, alltså i huvudsak varmvatten för dusch osv. VP värmer nedre delen som matar radiatorerna.
Jag behöver använda 9 kw el patron för att den ska orka klara värma upp pannan vid -9 KNAPPT!
Hej, undrar hur mycket ni har ställt in era el patroner dessa kalla dagar och hur mycket de använder för att klara av att värma pannan? Jag har tvåsystem högtemperatur element på plan 1 och 2, men lågtemp på källaren. Huset är ca 200kv dåligt isolerat och hela huset behöver värme på ca 20 grader. Pumpen är eco air 107. Jag har även ställt in cirkulationspumpen på lägsta för att den ska få möjliglig att hinna värma upp.Jag behöver använda 9 kw el patron för att den ska orka klara värma upp pannan vid -9 KNAPPT! är det normalt? kan det bero på att jag har högtemp element uppe och därför blir det svårt att hinna värma pannan Jag har nämnligen också testat stänga av el patronen helt, stängt av framledningen till element helt så att pumpen fick gå för sig själv i 2 timmar vid -7 grader. Kan säga att jag blev faschinerad att den klara av att värma upp till 51 grader nedre panna HELT SJÄLV. MEn när jag satte igång framledningen till elementen så sjönk det helt och den klara inte av ner är 32 grader på pannan utan el patron.