Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lvvp flytande kondencering acc tank med solfÃ¥ngare och pellets som tillsats.  (läst 1280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saab

  • vvs-montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Har idag en acc tank på 1400 liter som laddas med pellets och solfångare. Har köpt en lvvp som skall ladda ca 500 liter av acc tanken och pelletsen skall vara tillsats. Är det någon som har ett bra inkopplings schema på hur detta skulle fungera optimalt.

  Mvh Jerka
Optima 700 Rego 800 fast kondencering.Tillsats janfire pelletsbrännare. Värmebaronen ub pelletspanna.Acc tank 1400liter. Solfångare 60 st vaccumrör.

CARLMIKE

  • Gäst
Hej!

Jag har samma system. 2*500 l acktankar med 24 m2 solpaneler samt pelletsved. Optima 900 värmepumpen har jag kopplat efter pellets i radioatorkretsen.
Solvärmen ligger i botten på första tanken i en slinga.
Jag är inte helt nöjd eftersom returvärmen ibland blir för hög till optiman. Mina tankar har 4 slingor, två i varje. Jag fick ett förslag från laddomat.
De skickade mig ett kopplingschema som jag skall titta på i vår.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om man seriekopplar värmepumpen med pelletspannan så bör den sitta före. VP:n vill ha så kallt vatten som möjligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser din(a) tank(ar) ut.

Är dom flera?
Vad för slingor har den?
Placering av slingorna, högt/lågt?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!