0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du för temperaturer i VP'n när den har gått en stund?
Hur dåligt isolerad är golvvärmen?
Med tanke på elförbrukningen 2008 verkar 20 timmar drifttid under ett dygn då det är -3 ute fullt rimlig. Det betyder att huset då behöver 6-7 kW. Jag tycker frågan borde vara varför beräkningen av radiatorernas effekt inte ger rimliga värden.
ja det låter ju lite mycket. Men om pumpen går 20 timmar och ger 7kw så är snittet något lägre över dygnet. Därutöver är det väl i alla fall någon VV körning. Carl Ns förslag om att köra med elpatron som jämförelse är ju bra. Vet inte vad du har för steg. Men som i mitt fall kan man köra lite med 6kw och sedan med 9kw så får man två hållpunkter. Därefter kör man bara värmepump och jämför. Värmebehovet ska va ungefär det samma för att det ska vara rättvisande gissar jag.
Ett sätt att bättre kolla VP:ns avgivna effekt är att blockera kompressor, köra på bara max elpatron en timme, mät upp VB-fram, VB-r och hur mycket ström som går. Sen bockerar du elpatron och kör på bara kompressorn en timme med samma fart på CP (se till att VP:n inte stannar under mättiden) och gör motsvarande mätningar. Sen kan man enkelt räkna fram ungefärlig avgiven effekt från kompressorn.