Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!  (läst 16594 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« skrivet: 29 januari 2012, 17:23:14 »
Frun var och besiktade bilen häromdagen, gick nästen bra  fiR:
Det var en ovanligt fin bil sa dom  :D
Tyvärr var K-värdet lite högt, 2.2 och det får vara max 0.6  huvuddunk
Detta har hänt mig en gång tidigare men då fick jag ett tips att man skulle se till att ha typ 10 liter diesel kvar i tanken och sen fylla på med cirka 10  liter Parrafinolja för att få ner K-värdet  Thumbsup
Och det gjorde jag MEN den dagen jag skulle göra ombesiktningen så gick maskinen som man kollar K-värdet sönder när han skulle testa mitt K-värde så bilen gick då med automatik igenom ombesiktningen och jag fick därmed inte veta om diesel/parrafin-blandningen fungerade  huvuddunk
De andra gångerna som jag har besiktat bilen har det varit i samband med nyligen gjord service och det gör gott för K-värdet  Thumbsup
Men nu så ska det inte göras service på bilen förän om 1800mil eller 15 månader så det vägrar jag att göra för att få bilen godkänd  >:(
Några tips eller är det nån som testat med parrafinolja i tanken  Sc:,h

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • vedeldare
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2012, 19:21:15 »
på gamla bilar kan man ställa ner pumpen, på nyare ska det nog funka att kopla ut lmm. Fast börja med sota ur bilen först. Det med lmm är bara en sista utväg, då den går klent då. Finns säkert bättre åtgärder också. Typ byta luftfilter till att börja med. Sot uppstår när det saknas luft som ska bränna soppan
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 19:22:55 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2012, 19:49:45 »
Är en Passat -04 så det går nog inte att ställa ner enkelt på den, väl  Sc:,h
Funderade oxå på om det räckte att byta luftfilter och sen ge den en jävla omgång  ;)

OBS: Oljan är bytt för cirka 500mil sedan då jag i all hast hällde på hydraulolja när jag skulle fylla på motorolja  ;D ;D ;D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • vedeldare
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2012, 20:41:31 »
Då ska i allafall koppla ur lmm funka i sista hand. LLM= Luft masse mätaren. Som sagt den går som en kratta, men den ger inte full effekt så den ryker inte alls.

I värsta fall lägg nått under pedalen så den inte bottnar.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4188
  • Kön: Man
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2012, 09:40:32 »
Kolla så att alla slangar mellan turbo och insug är OK.

Jag hade en audi a6 2.5 tdi '95:a, och den blev lite trött efter ett tag, och jag upptäckte att slangen mellan laddluftkylaren och insuget hade spruckit.

Jag bytte slangen och vid första resan mellan Uppsala och Stockholm trampade jag som vanligt fullt vid motorvägspåfarten, och när jag kollade i backspegeln var det helt svart bakom  :-X

Jag drog ur den rejält, och efter en stund slutade det, och den gick fint sedan, utan att ryka.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Kön: Man
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2012, 12:13:50 »
Lite hårdkörning rensar systemet. Tvåans eller treans växel, 4000 rpm och några kilometer på motorvägen brukar rensa ur systemet.

Annars är det kanske dags för spridarbyte (eller rengöring av dessa). Dom sättas igen och istället för en fin dieseldimma så sprutas det in större droppar som inte förbränns helt. På en TDi så kompenserar oftast insprutningssystemet för detta och sprutar in mer bränsle vilket kan ge sämre opacitet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2012, 12:19:51 »
Lite hårdkörning rensar systemet. Tvåans eller treans växel, 4000 rpm och några kilometer på motorvägen brukar rensa ur systemet.

Annars är det kanske dags för spridarbyte (eller rengöring av dessa). Dom sättas igen och istället för en fin dieseldimma så sprutas det in större droppar som inte förbränns helt. På en TDi så kompenserar oftast insprutningssystemet för detta och sprutar in mer bränsle vilket kan ge sämre opacitet.

Tror du det kan göra gott att köpa nån rengöringsprodukt från STP och hälla i tanken  Sc:,h
Pratade med VW, ge den en ordentlig ursotning så kan jag garantera att den går igenom sa han  ;D
Ska göra det och sen innan besiktning skulle jag få kolla värdet hos dom på VW, för att va säker  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Kön: Man
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2012, 01:28:42 »

STP och Redline (?) funkade på vår gamla golf när den rök men det var ju inte en TDi så jag har faktiskt ingen aning om hur de funakr på en modern diesel. Sen innehåller väl bräbslet redan någon form av medel
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Kön: Man
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2012, 04:15:52 »
Hej !
Jag fick samma problem med min Audi A6 -04, för högt k-värde.
Vid ombesiktningen sotade ur den, 3 till 4000 varv på motorvägen några kilometer men ändå problem vid besiktningen, han fick gasa ett flertal gånger men han var inte riktigt nöjd ändå, till sist blev jag kort i tonen och sa till honom.
Han skev 0.6 i protokollet.
Detta var första gången som jag besiktigade denna bil.
Vad är värst för motorn ,,,, full gas på motorn vid stillastående bil utan belastning, eller full gas vid körning med belastning ??

Året efter bytade jag luftfilter på inrådan från chipfirman som chippade bilen, och gasade även lite extra innan besiktning och det var inga problem med K-värdet då, bara två fullgas behövdes, den var chippad även föregående besiktning.
 
Så mitt råd byt luftfilter någon vecka/dag innan besiktning..
Lycka till
Johan
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Kön: Man
SV: För högt K-värde vid kontrollbesiktning!
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2012, 11:24:56 »
Jag ska ta bort hela luftfiltret och sätta en filt eller dylikt över hålet, tillfälligt under besiktning...
Sen ska jag köra som f.. innan besiktning på låga växlar och rusa ur den ordentligt  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?