0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SYFTE: Att bestämma hur stor effekt som går åt för att koka en liter vatten. Skrivaen vetenskaplig rapport.MATERIAL: (Termometer som klarar 100 °C)UTFÖRANDE: När vatten värms på en elektrisk spis omvandlas elenergi tillvärmeenergi. Den energi som går åt för att värma vattnet ges av formeln:E = c x m x • c är vattnets specifika värmekapacitet (ett mått på hur mycket energi somgår åt för att höja temperaturen av ett kg vatten en grad). Den specifikavärmekapaciteten c är för vatten 4,18 kJ/(kg⋅°C).• m är massan i kg (en liter vatten väger 1 kg),• är hur många grader temperaturen höjs från starttemperaturen tillkokpunkten (100 °C).Om vi sätter in värdena får vi alltså att:E = 4,18 x 1 x = 4,18 x För att räkna ut effekten måste vi gå ett steg till. Sambandet mellan effekt ochenergi ges av:P=E/TDet innebär att för att räkna ut effekten måste du dela energiåtgången med hurlång tid det tog för vattnet att börja koka (uttryckt i sekunder):P=4.18x /TFör att räkna ut effekten (du får svaret i kW) ska du alltså mäta hur lång tid, t, dettar att värma upp vattnet, grader, och sätta in i formeln.Steg A: Slå på en platta på maximal värme. Häll en liter vatten i en kastrull och mättemperaturen. Se hur lång tid det tar tills vattnet kokar. Rör med termometern ivattnet under hela laborationen så att värmen sprider sig jämnt i bägaren.Om du inte har tillgång till en termometer kan du istället låta vattnet i kranen rinnaoch känna efter med fingret när det har kroppstemperatur. Då vet dustarttemperaturen. Värm sedan vattnet tills det bubblar rejält (vattnet i kastrullensmitt ska bilda en upphöjning). Då vet du sluttemperaturen.Steg B: Räkna ut effekten med hjälp av formeln. Om du har en manual till spisenkan du jämföra plattans effekt med den effekt du har räknat fram. Varför skiljer sigvärdena åt?
Det är så att frugan läser till förskolelärare och då är det tydligen bra att kunna detta
Han har ju redan talat om det
Jag tror att det är en del i utbildningen för att bli förskollärare. Förmodligen har man ingen direkt nytta av just detta exempel när man jobbar med 6-åringar, men all bildning gör ju att man blir lite klokare...
Det är så att frugan läser till förskolelärare och då är det tydligen bra att kunna detta (bättre dom gjorde sånt som hörde utbildningen till ist kan jag tycka )Fråga A:Man tar väl och mäter graderna på vattenet vid start och sedan graderna när det (bubblar rejält) och tar tiden det tog att komma från start till stopp på vattentemperaturen.Fråga B:Detta blir väl lite knivigare, kanske...Steg 1 (formeln):Begriper mig inte på sånt utan att behöva tänka till lite mer än vanligt Steg 2 (varför skiljer sig värdena åt?):Är för att det går åt förluster till att värma plattan, kastrull, luft runt kastrullen, strälningsvärmen som blir runt om plattan och kastrullen.Nåt mer som tar upp värmen???Försvinner det energi i ljudtrycket av bruset???
Hon är ju inte lärara än, idag faktiskt blev det klart att hon kom in på rätt linje för att bli lärare, ska firas med pizza nu Va lever du på nu då E?Blir nog kul att få hjälpa barn i skolan, skulle oxå kunna tänka mig att bli lärare i vissa ämnen...