0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag har några frågor till angående dockning av Luft/vatten Värmepump av märket Nibe Fighter 2010-8kw.Kan jag docka värmepumpen till Hetvatten/dockningsanslutningen på baksidan av min CTC FAMILY 25och vad får jag för funktion då?Kan jag köra både varmvatten samt uppvärmning på villan om jag dockar det som jag har beskrivit ellerbehöver jag koppla det på något annat sätt?Kan jag enbart köra varmvatten via värmepumpen på sommaren när värmen är avstängd om den är dockad till oljepannan.Om ni har några ritningar hur jag skall koppla så kan ni väl vara snälla och lägga in dom på forumetMed vänlig hälsning Fightermike
Vad blir nackdelarna? Pannan har kanske för liten vattenmängd för att klara varmvattenbehovet? Den är antagligen oxå sämre isolerad än tanken?Pannans elpatron är bara på 6kw vilket inte på långa vägar klarar av behovet för vårt hus när värmepumpen slår ifrån.Vad tror ni? Någon som har provat detta eller har tankar om det?
Är det en gammal CTC så klarar värmeväxlaren för varmvattnet inte ditt VV-behov, och pannan läcker mer värme än en isolerad ack-tank/VVB.
Citat från: Carl N skrivet 28 augusti 2006, 15:32:47Är det en gammal CTC så klarar värmeväxlaren för varmvattnet inte ditt VV-behov, och pannan läcker mer värme än en isolerad ack-tank/VVB. Jag trodde det var en CTC ... men det var en TMV Compact 900. Pinsamt! Men jag tror de är ungefär samma. TMV:n har 185 liter och vv-slinga och det tror jag är alldeles för lite med 3 döttrar i huset Det problemet skulle jag kunna lösa genom att koppla in vv-beredaren som stått oanvänd nu i 5 år (Nibe S22-160, 3Kw). Vv förvärms i pannan, spetsas och varmhålles sedan i beredaren. Den borde ge tillräckligt med varmvatten även när värmepumpen inte riktigt orkar med.Men hur är det med isoleringen? Man kan ju stoppa lite stenull i förbränningsrummet och rök-kanalerna så det inte spiller ut i skorstenen. De Ack-tankar jag kollat på kostar 10-15000 och det tar ett tag att tjäna in de pengarna. Spillvärmen har jag ändå till viss del nytta av i källaren. Hur mycket, mellan tummen och pekfingret, kostar värmespillet per år?
Jag vet faktiskt inte, men en gissning är väl ca 1000 kWh/år jämfört med en isolerad acktank.