0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är kallt som fan ja då går det mycket ström och då blir också elen dyrare. Om det är varmt som fan ja då går det mindre ström och då blir elen också billigare. Utöver detta kan det så klart finnas andra parametrar såsom tillgänglighet i kärnkraftverk eller regnmängder = nivå i vattenkraft.
Januaris prisutveckling hitintills tyder på samma utveckling. Idag, 26 jan 2112, ärNord pools marknadspris på en kwh ca 37,6 öre över dygnet. Kul och lovande och min teori stärks allteftersom, vi kan beskåda ett trend-brott.http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/Och i vattendammarna har vi mer vatten än på länge:De innehåller just nu 23 300 GWH (69,2 %), nästan dubbelt så mycket som i fjol vid samma tidpunkt!http://wwwdynamic.nordpoolspot.com/marketinfo/rescontent/sweden/rescontent.cgi
Fint diagram du gjort! men det påminner mig om det Olle Vejde skrev i sin kursbok "Hur man ljuger med statisk" som jag läste för många år sedan. Han menade att det enklaste och primitivaste sättet att ljuga med statistik var att man ur ett komplext orsakssamband valde ut två eller tre relevanta eller irrrelevanta variabler, i ditt fall elpris och temperatur, gör ett diagram med korrekta siffror och drar en "säker" slutsats därav.
Håller med båda föregående "talare" - men problemet tidigare (och delvis nu) har varit att tre bolag gemensamt kontrollerat utbudet. Marginalpriset på börsen prissätter hela markanden. Om man då kan minska produktionen något av el med kärn- och/eller vattenkraft för att på marginalen importera lite dyr skitig elkraft, prissätts hela marknaden som denna dyra el - IE du får enorma vinser på billigt producerad el.Nu har det kommit in många spelare som tillsammans flödar systemet med TWh vindkraft som de tre "fossilerna" inte kan kontrollera på marginalen - detta kommer att påverka prisbilden.Fö tycker jag det statistiska sambandet under ett andal år på 70-/80-talet, med den helt perfekta korrelationen mellan prästlönerna i Vatikanen och wiskeyexporten från Skottland är, ett roligt exempel...
Det handlar i det här fallet inte om irrelevanta variabler. Det råder ett klart samband mellan elförbrukning och temperatur. Det är inte heller konstigt att det råder ett samband mellan elförbrukning och pris på elen. Sen finns det andra faktorer som påverkar priset som t.ex. industrikonjunktur, nederbörd tidigare under året och priset på kol. Det gör att det blir ett brus i relationen pris och temperatur men det finns en rimlig verklighet bakom ett samband mellan elpris och temperatur. Det finns däremot inget rimligt orsakssamband mellan bananer och kameler eller antal häckande storkar och antal födda barn. Det hindrar inte att det blir lägre elpriser framöver. Man kan gärna inte hålla på att renovera kärnkraftverken hur länge som helst. Kolpriserna har också sjunkit men kraftverken på kontinenten kanske har långtidsavtal.
Med den inställningen är det ju svårt att bevisa något - än mindre det du försöker bevisa eller framhävda. --