0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då står valet och kvalet just nu emellan Polar 2 och FTXL35G.På vilket sätt kommer on-off principen att påverka mitt inomhus-klimat? Dålig spridning på luften eller? Där har ju Toshiban en klar fördel med sin minimum effekt. Jag känner på mig att jag kommer elda en hel del när de kryper under nollan men samtidigt vill jag inte vara låst till det om jag åker iväg.
Daikin Ftxl35 är en grym pump effektmässigt. bara att titta på utedelen, betydligt större förångare än konkurrenternas 35:modeller samt ca10kg tyngre än tex ME:s motsvarande (som erkänt är grym).jag har en kund/polare med med en stor lokal där vi som ref satte in en FD35:a och en FTXL35 -2009kunden ville enbart ha två M..E från början, men jag gjorde en specialare i utvärderings-syfte...kunden vet vilken han föredrar efter de två varga-vintrar vi haft med dessa i drift.....han anser FTXL:en vara värre.Nackdelarna skrev jag om tidigare i tråden
Tilläggas ska att det inte varit minsta problem med någon av pumparna sen de installerades.
Beror väl mest på installatören
Nu har jag bestämt mig för en Daikin FTXL35G !Installatören/ÅF:en har hållt på med dessa i 25 år och har ett mkt gott rykte vilket borgar för en problemfri pump. 19000 kr för pump, 7m inst och ett markstativ känns inte för dyrt heller.