0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser ut att behöva kompletteras med en värmekabel. Hitachi kommer säkert att ordna det om det kommer påtryckningar från Ahlsell Sverige.Hetgasslinga är väl bra tänkt annars. Bra pumpar behöver inte varken värmekabel eller hetgasslinga.
Inte i Thailand iallafall.
Sanyo Made In Japan
Ja du ser, nttekniker, snart har du ett hundratal pumpar att välja bland! Får väl kräka ur mig ett förslag baserat på det lilla jag vet om ditt hus samt att du tänker köra vidare med en pump när Panasonicen ger upp: Toshiba Polar 35. Så blev det sagt då.
Har gått igenom diskussionen många gånger nu, måste bara säga att valet har inte blivit lättare då det inte fanns några som rekommenderat en specifik lvp
hmm "Nu har jag monterat trågvärme på min 123:a trots att det inte skall behövas. Fem vintrar har det blivit utan värme och det har fungerat så där tycker jag. När min gamla E9:a med trågvärme varit helt isfri så har ordentliga istappar bildats under Sanyon. Inte så att det orsakat några problem men jag har fått ut och spola varmvatten på den några ggr per säsong. Nu har det inte varit särskilt kallt ännu men jag märker stor skillnad med och utan trågvärme. Det kostar visserligen en slant men jag kommer att sätta en brytare till den trots att det finns termostat. Kabeln köpte jag hos TS (tack Thomas) och den verkar fungera perfekt. Skall bli intressant att jämföra resultatet när det blir ordentligt kallt. Än så länge har det inte varit mer än -7 där jag bor.Mvh / Niclas""Hej!Jag har installerat en SAP-KCRV96 i min sommarstuga 101101. Till min besvikelse har nu pumpen varit helt igenisad vid 2 tillfällen under de två senaste månaderna. Pumpen är placerad i södra norrland. Jag själv är kyltekniker till vardags så installationen är korrekt utförd. Det jag själv reagerar på är att det inte finns någon värmetråd i botten, borde det inte finnas en sådan i en nordenanpassad modell? Det finns förvisso många dräneringshål men frågan är om dom håller sig isfria. Jag själv misstänker att isen bygger underfrån men hinner aldrig se förloppet eftersom jag sällan är där. Jag kör pumpen på normalt värmeläge o fjärren är inställd på 16 grader. Är det någon som har nått tips på vad felet kan vara? Sen kan man ju undra varför ahlsell slutat sälja pumpen? Alla tips tas tacksamt emot. Mvh Petri""Ska leda bort mitt avrinningsvatten till dagvatten ledningen men vill även lägga denna värmekabel i botten på min 123 utdel. Hur har ni andra gjort och får den plats? Annars får den ligga utvändigt på undersidan av utdelen men det blir ju inte lika effektivt."
Men det var ju precis det jag gjorde, fast jag inte ville. Det är som David skriver. Jag skrev tidigare att det är ditt eget beslut. Du kanske efter ett par månaders läsande kommer fram till något helt annat än de märken som det pratats runt här.Titta på mig, jag köpte en Nocria i fjol. Trots ålder och brister. Jag var VÄL medveten om nackdelarna. Men den passade av flera anledningar här. Och jag är nöjd med mitt val. Riktigt nöjd blir jag om den står kvar om tio år. Men jag skulle ändå inte rekommendera någon annan att köpa den... Frågade tidigare om du kan placera pump nr2 på ett bra sätt med tanke på värmespridningen? Man kan kanske förutsätta att Panasonicen sitter optimalt och att pump nr2 då får en något sämre placering.
Faller in i ledet. En pump så bör den nog sitta där din Panasonic sitter.Två pumpar, enbart baserat på ritningen, X3. Men då skulle jag aldrig plocka ner den vid ytterdörr utan köra på två.En tanke som slog mig, det där påminner lite om ett tidigare hus vi hade. Pumpen satt ovanför ytterdörr på kortsida av huset med en korridor några meter fram. Där var, faktiskt, bästa läge på vingarna rätt ut längs taket för att få ut värmen till bla vardagsrum.Har du fått i någon isolering än?